© Thinkstock Petje af voor de vrijwilligers! VEILIGHEID 5 december is de Internationale Dag van het Vrijwilligerswerk. Meteen ook de gelegenheid om de collega’s en werknemers te bedanken die zich vrijwillig inzetten voor de veiligheid van onze ondernemingen. Wie zijn die mensen en welke taken nemen zij op zich? Hoe worden zij gekozen en opgeleid? Een overzichtje. Gaëlle Hoogsteyn E en brand, een collega die zich onpasselijk voelt, een verwonding, een agressie … Ook op het werk is het allemaal vlug gebeurd. Om de veiligheid van zijn personeel te waarborgen, wordt iedere werkgever verplicht een aantal maatregelen toe te passen die werden gedefinieerd in het Koninklijk Besluit van 15 december 2010. “Dit Besluit vormt een raamwerk voor de organisatie van eerste hulp in de onderneming, aan de hand van de risicoanalyse die de preventie-adviseur heeft verricht”, aldus Lucy Coibion, commercieel verantwoordelijke bij het Rode Kruis. Mensen die op vrijwillige basis hulpverlener in hun bedrijf willen worden, moeten eerst (met succes!) een basisopleiding volgen: minimaal 15 uur EHBO vorming o.l.v. een door de FOD Volksgezondheid erkende organisatie, en jaarlijks 4 uur bijscholing. De vorming voorziet o.a. de fundamentele interventieregels, de cardiopulmonaire reanimatie met defibrillator, de vrijmaking van luchtwegen, de bloedingen, wonden en brandwonden e.d. “Het Rode Kruis verkiest een actieve pedagogie aan de hand van praktische simulaties die dicht bij de werkelijkheid aanleunen. Onze opleidingen zijn voornamelijk praktijkgericht. Tijdens bijscholingen organiseren wij simulaties van meer complexe vormen van ongevallen en/of medische voorvallen, al naargelang de werkelijkheid binnen de onderneming, zodat de hulpverleners hun kennis kunnen toepassen en beter reageren”, zegt mevrouw Coibion. Het Rode Kruis stuurt de inhoud van de opleidingen om de vijf jaar volgens de Europese normen bij. Hulpverleners als eerste schakels in het bijstandsproces De EHBO’er heeft tot taak de gevolgen van een ongeval of van een medisch voorval zoveel mogelijk te beperken, eventueel in afwachting van gespecialiseerde medische bijstand. 22 BECI - Brussel metropool - december 2015 “De aanwezigheid van hulpverleners in een onderneming is een noodzaak”, aldus Lucy Coibion. “De eerste schakel in de bijstandsketen is van groot belang. Zeker als we beseffen dat een ziekenwagen in Brussel gemiddeld 8 minuten nodig heeft om ter plaatse te geraken. Stel u voor wat de gevolgen kunnen zijn voor een persoon in hartstilstand die in afwachting geen verzorging zou krijgen…” Lucy Coibion (Croix-Rouge de Belgique) Wie zijn deze hulpverleners en welke moeten hun vaardigheden zijn? “Iedereen kan EHBO’er worden. Vaak vertonen medewerkers interesse omdat deze opleiding ook in hun privéleven nuttig kan blijken. Het Rode Kruis vormt jaarlijks om en bij de 32.000 personen. Zij hebben tot taak de basisregels van een interventie toe te passen en kalm te blijven”, zegt Lucy Coibion, die er aan toevoegt dat de functie van hulpverlener aan niemand mag worden opgelegd. “Hulpverleners in bedrijfsverband moeten zeker vrijwilligers zijn, want eerste hulp vereist inzet, stiptheid bij het volgen van permanente navorming, zelfcontrole en de bekwaamheid om in alle situaties op te treden. Wanneer bedrijven onvoldoende vrijwilligers vinden, kunnen korte sensibiliseringsessies worden georganiseerd om inzicht te geven in eerste-hulpverlening en de meerwaarde van deze taak – en hopelijk bepaalde roepingen te stimuleren.” R.T.
25 Online Touch Home