17

INTERNATIONAAL “De groei ter plaatse gaan opzoeken!” BRUXELLES INVEST & EXPORT Het nieuwe jaar nadert en Brussel Invest & Export onthult zijn actieplan voor 2016. Directrice Bénédicte Wilders licht een tipje van de sluier op. Een bondig overzicht van de krachtlijnen en de landen en sectoren die voorrang krijgen. Gaëlle Hoogsteyn Brussel Metropool: Welke zijn de krachtlijnen van uw actieplan in 2016? Bénédicte Wilders: Wij werken verder volgens de trend die in 2015 werd ingezet: een geografische aanpak en de verdere verbetering van onze deskundigheid in de doelmarkten. Wij voorzien een specifieke steun aan de export van diensten, meer bepaald juridische en arbitragediensten (die in Brussel dankzij de internationale instellingen bijzonder ontwikkeld zijn), maar ook diensten in sectoren als informatica, architectuur en bouw. We leggen bovendien de klemtoon op informatica voor het bankwezen. De export van diensten is voor Brussel van groot belang. Wij verwijzen in dit verband naar onze Vademecum voor de internationalisering van diensten1 . Wij voorzien in totaal meer dan 80 acties, met inbegrip van de uitnodiging van inkopers, in functie van de kansen. Op aanvraag van de bedrijfswereld zullen wij ook aan meer internationale beurzen deelnemen. Een voorbeeld is CABSAT, de beurs van de audiovisuele technologie in Dubai. Wij gaan verder met onze vormingsprogramma’s: de BYEP2 voor universitaire werkzoekenden, en de AIE3 voor niet-universitairen die in de internationale handel willen werken. Deze programma’s presteren goed: ongeveer 70% van de stagiairs vindt een baan. Op welke gebieden zal BIE focussen? Zoals steeds op veelbelovende gebieden waar de uitvoerder absoluut moet worden begeleid: Midden-Afrika (missies in Congo, Ivoorkust en Tanzania) en Noord-Afrika (Marokko, Algerije en Tunesië). Dit werelddeel is het prospecteren waard. Marokko is een gevestigde waarde, zoals blijkt uit de opkomst tijdens de missies die daar worden georganiseerd. Het land opent ook de toegang tot de rest van Afrika. Verder komt, in het raam van 150 jaar diplomatische betrekkingen, Japan onder het voetlicht, onder andere tijdens een Brussels Week die gelijk loopt met een economische missie rond de creatieve sectoren. Welke zijn de doelstellingen? Wij mikken niet op een hoger aantal acties. De bedrijven hebben trouwens niet de middelen om vier keer per jaar aan een gemeenschappelijke actie deel te nemen. 1 Gratis te downloaden op www.brusselsinvestexport.be (publicaties) 2 Brussels Young Exporters Program 3 Assistant Import-Export BECI - Brussel metropool - december 2015 Onze doelstellingen zijn daarom eerder kwalitatief dan kwantitatief. Sinds vijf jaar evalueert onze jaarlijkse tevredenheidsenquête onze diensten, die we nadien kunnen verbeteren. Qua tevredenheid scoren wij zeer goed. De ondernemingen wensen wel dat wij efficiënter op zoek gaan naar afzetmarkten en concrete kansen. Dat gaan we dus doen. We stellen vast dat de bedrijven soms onvoldoende op de hoogte zijn van de werkelijke behoeften in de landen waarin ze zich wensen te ontwikkelen. Ook daar gaan we helpen, met een duidelijker definiëring van de doelgroep of een aanpassing van het product. Verder wensen wij ook systematischer feedback te krijgen. Bénédicte Wilders De voornaamste uitdagingen? Enerzijds de economische vertraging, o.a. in sommige BRICS landen. We moeten de bedrijven helpen de groei te gaan opzoeken waar die zich bevindt, eventueel op markten waar wij tot nu toe weinig actief waren, zoals Taiwan of Centraal-Amerika. Anderzijds moeten wij onze opleidingen verder laten evolueren en de kwaliteit van onze begeleiding, zowel in Brussel als in het buitenland, nog opkrikken. Ook intern gaan we wat sleutelen. We zijn van plan de mobiliteit van onze economische en handelsattachés op vrijwillige basis uitbreiden. We zullen ons integreren in de nieuwe omgeving van de Brusselse economische instellingen. Er is veel werk aan de winkel, maar we zijn vastberaden deze projecten tot een goed einde te brengen en voorrang te blijven geven aan de dienstverlening aan de ondernemingen. ● 15 R.T.

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication