G4S : een hart voor veiligheid, een hart voor mensen De veiligheidsagenten van G4S treffen steeds vaker daklozen aan bij de klanten waar ze voor werken. Dikwijls is hun toestand zorgwekkend en hebben ze dringend hulp nodig. Samen met de Brusselse daklozenorganisatie Samusocial werd een protocol opgesteld om deze mensen niet zomaar terug op straat te moeten zetten. G4S is de grootste leverancier ter wereld van beveiligingsproducten, -diensten en –oplossingen. De groep is in zowat 100 landen actief en stelt alles samen 111.000 mensen tewerk. Al ruim een halve eeuw is het bedrijf ook in ons land actief. Er zijn zijn hier zowat 6.000 mensen aan de slag voor G4S. De bewakingsagenten, waardetransporteurs, bewakers, hostessen en brandwachten met het G4S-logo zijn ook in onze straten een vaste waarde geworden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat bij het bedrijf hoog in het vaandel geschreven. People, planet and profit is geen hol begrip voor G4S, maar een fundamentele waarde die door elk personeelslid wordt uitgedragen. Deze verantwoordelijkheid zit immers in het hart van wat we doen: “Securing Your World”. Het brengt ons dagelijks in nauw contact met de basisbehoeften van vele mensen. Geen huis en geen thuis Een mooi voorbeeld van deze filosofie is de samenwerking die eind 2014 werd opgestart met Samusocial, een Brusselse organisatie die zich ontfermt over de daklozen in onze hoofdstad. De agenten van G4S kwamen in Brussel immers almaar vaker in contact met mensen die geen huis en thuis meer hadden. Samen met Samusocial werd daarom een protocol opgesteld over hoe er in zulke precaire situaties moet gereageerd worden en wat de beste manieren zijn om de daklozen te helpen en te informeren over opvangmogelijkheden, waar ze kunnen eten of waar ze eerste zorgen kunnen krijgen. Zo krijgt iedere agent een soort naamkaartje waarop het gratis nummer voor opvang staat en hebben ze flyers bij met daarop de belangrijkste adressen waar de daklozen terecht kunnen. Ook over hoe er met daklozen moet omgegaan worden, werden afspraken gemaakt. Agenten stellen zich vanaf nu eerst voor met hun voornaam en vermelden dan pas dat ze van de bewaking zijn. In de communicatie met de dakloze moet confrontatie vermeden worden en is het de bedoeling dat er een positieve, respectvolle dialoog ontstaat. Eén voorbeeld: agenten zullen tijdens het gesprek niet blijven staan, maar op dezelfde hoogte van de persoon in kwestie converseren. Als hij of zij zit of hurkt, zullen ze hetzelfde doen. Als een dakloze bijzonder kwetsbaar lijkt (als hij of zij ziek is, als het om een alleenstaande vrouw gaat of een familie met kinderen), zal de agent steeds contact opnemen met het noodnummer van Samusocial en bij hen blijven wachten tot er hulp is komen opdagen. Daklozen die autonoom lijken, zullen steeds uitgenodigd worden om onderdak te vragen bij Samusocial. Indien de dakloze dat wenst, zal de G4S-agent daarvoor zelf naar de organisatie bellen. Een goed gevulde schoendoos De samenwerking met Samusocial kreeg trouwens al een extra dimensie tijdens de kerstdagen van vorig jaar. In een van de lokalen van de organisatie serveerden een zeventiental G4S-medewerkers toen een heerlijk driegangendiner aan zo’n 150 daklozen en mensen met financiële moeilijkheden. De gasten werden getrakteerd op een typisch kerstdiner. De aanwezigen genoten met volle teugen van de kerstsfeer, het eten én het gezelschap. Want samenhorigheid is onontbeerlijk – zeker tijdens de eindejaarsperiode. Als kers op de taart was er die avond ook nog de “shoe in the box”-actie. Tijdens het diner ontving iedere gast een gevulde schoendoos. G4S had zijn medewerkers immers opgeroepen om een schoendoos te vullen met lang houdbare producten, dekens en speelgoed. Die werden als cadeautjes ingepakt en tijdens het diner uitgedeeld. Iets teruggeven aan de maatschappij Dit soort acties gaan in de toekomst zeker nog een vervolg krijgen. Met weer een kerstdiner en misschien ook op andere manieren. Hulp bieden aan zij die het echt nodig hebben, dat is dan ook hoe G4S haar rol ziet in de samenleving. Het is ook iets waar alle medewerkers mee aan kunnen bouwen. Deze visie van “teruggeven aan de maatschappij” zit immers diepgeworteld in onze organisatie. Voor meer informatie, neem contact op met G4S op 02/712.59.30 of via sales@g4s.be.
35 Online Touch Home