THINK TANK langdurig met hun gezin vestigen en investeren in Brussel. Ze zijn op zoek naar oplossingen voor hun huisvesting en het onderwijs van hun kinderen. Zij vragen om geïndividualiseerd advies en een persoonlijke follow-up. Dat betekent dat wij ook op afstand moeten kunnen werken, en in meerdere talen.” Voor elk van deze segmenten heeft KBC Brussels een cluster in het leven geroepen en een deskundige directeur aangesteld. “De segmentering van de activiteit vergemakkelijkt het denkproces over thema’s en evenementen die mensen bij elkaar brengen, het netwerk actief houden en relaties en uitzichten bevorderen.” Pierre Wattiez, Sales & Marketing Manager Wij willen actief bijdragen tot de oplossing van bepaalde Brusselse vraagstukken, zoals mobiliteit, ondernemerschap of huisvesting oplossingen te financieren. Denk maar aan bedrijfswagens, abonnementen voor het openbaar vervoer, fietsen e.d. Idem wat de huisvesting aangaat. Iedereen weet dat vastgoed in Brussel duurder is en sterk verschilt van het immobiliënpark in de andere twee gewesten. Wij hebben dus vier deskundigen van de Brusselse vastgoedmarkt aangeworven om onze klanten te helpen specifieke dossiers voor te bereiden. Verder willen wij bijdragen tot de ontwikkeling van het ondernemerschap, dat in Brussel bijzonder actief is. Dit doen we via twee projecten: ten eerste een crowdfundingplatform, in samenspraak met de KBC groep; en ten tweede onze Start It incubator, die 400 m² ter beschikking stelt van jonge ondernemingen en meer dan een jaar lang begeleiding biedt.” De beste financiële partner worden KBC Brussels mikt niet op leiderschap van de Brusselse markt, aldus de nieuwe CEO. “Wij wensen niet de grootste te zijn, maar wel, op korte termijn, de beste financiele partner in de hoofdstad. Ook dit onderscheidt onze aanpak: naast de bank- en verzekeringsdiensten willen wij vooral oplossingen ontwerpen. Neem nu de KMO’s: als we zelf niet in staat zijn al hun projecten te financieren, kunnen we advies verlenen, de beste formule uitwerken, misschien met cofinanciering, crowdfunding, gewestelijke subsidies enz. Dus heel verschillend van een klassieke kredietverlening.” KBC Brussels stopt zijn ambities niet onder stoelen en banken: 40.000 cliënten tegen 2020. De bank focust specifiek op zes types cliënten: vrije beroepen, zelfstandigen, ondernemingen, vermogende cliënten, pendelaars en expats (EU-personeel, ambassadepersoneel, werknemers van multinationals…). “Elke doelgroep vereist een andere aanpak en een specifiek commercieel aanbod. Neem nu de expats; in Brussel wonen er nagenoeg 140.000. Sommigen zijn hier voor een kortstondige opdracht van een jaar of twee. Anderen komen zich hier “Een wereld van netwerken” “Wij zijn ervan overtuigd dat de wereld van de toekomst intensief gebruik van netwerken zal maken”, meent Damien Van Renterghem. “Het aanleggen van netwerken vormt dus een fundamenteel aspect van onze roeping. Dit beperkt zich in geen geval tot onze partners: ook onze klanten hebben dit nodig om zich sneller te ontwikkelen. Een voorbeeld: elke week zit ik met een tiental ondernemers samen rond een lunch om ideeën uit te wisselen. Sommigen van die mensen kennen elkaar al, anderen niet. En het valt regelmatig voor dat die mensen rond de tafel een overeenkomst sluiten, omdat hun activiteiten elkaar aanvullen.” “Wij willen in feite dat onze klanten ambassadeurs worden”, besluit hij. “Dat kan pas als wij meer doen dan inspelen op hun verwachtingen: we moeten die mensen verwennen!” ● Het netwerk verbeteren De KBC groep beschikte in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over een dubbel netwerk van 39 KBC- en 9 CBC-kantoren. Ze zijn nu opnieuw samen in een enkel netwerk dat in de komende jaren een geleidelijke verbetering ondergaat. “Wij werken met talrijke kleine kantoren waar de twee of drie aanwezige collega’s niet in staat zijn ons volledig scala aan diensten en vaardigheden aan te bieden. Dit dwingt sommige klanten meerdere afspraken vast te leggen, in verscheidene kantoren”, betreurt Damien van Renterghem. “Wij gaan het aantal bankkantoren lichtjes verminderen, maar de kantoren zelf groter maken, met een personeelsbezetting van minimaal zes of zeven personen, om de volledige waaier van onze deskundigheden aan te bieden. Zo vinden onze klanten al het nodige advies in eenzelfde kantoor. Ook voor onze medewerkers verbeteren op die manier de werkomstandigheden.” “Vanaf januari krijgt dit netwerk bovendien de steun van een nieuwe Brusselse call center, waar een vijftiental personen ondersteuning zal bieden aan de kantoren en ook buiten de normale kantooruren bereikbaar zal blijven.” BECI - Brussel metropool - oktober 2015 13
16 Online Touch Home