16

INTERNATIONAL ENTERPRISE EUROPE BRUSSELS Openbare aanbestedingen: de lokroep van Europa De Europese Unie en haar talrijke instellingen behoren tot de grootste uitgevers van aanbestedingen ter wereld. Dit geldt in zowat alle denkbare domeinen en voor de kleinste tot de omvangrijkste budgetten. Welke kansen houden zulke aanbestedingen in voor ondernemingen? Een volgend seminar van Enterprise Europe Network kaart dit thema aan. Afspraak op 27 oktober, bij BECI. Emmanuel Robert E lke maand publiceren de Europese instellingen honderden openbare aanbestedingen voor de aankoop van goederen en diensten in de meest verscheidene domeinen (wegenbouw, aankoop van werkkledij, leveringsdiensten, technische studies …) in alle ordes van grootte, van minder dan 10.000 euro tot meerdere (tientallen) miljoenen. Van alles en nog wat: grote transnationale uitrustingsmarkten evenals zeer lokale opdrachten (soms zelfs tot op gemeentelijk niveau), maar steeds door Europese programma’s gefinancierd. Voor de ondernemingen liggen de kansen te rapen: voor de periode 2014-2020 staat er minstens 180 miljard euro ter beschikking van openbare opdrachten, via Europese aanbestedingen. dures kunnen naargelang van de instelling verschillen. Vaak vereisen deze opdrachten ook een zeer ruime internationale dekking.” Stéphane Joiris de Caussin Een leerrijke ontdekkingstocht Dit betekent nog niet dat de Europese opdrachten ontoegankelijk blijven, zelfs niet voor KMO’s. “Kleine ondernemingen kunnen steun bieden aan grootschalige projecten. Wanneer de EU de lijst van de laureaten van raamcontracten publiceert, kunnen KMO’s deze laureaten benaderen om een deel van de dienstverlening aan te bieden. De Europese Commissie moedigt deze vorm van partnerschap trouwens aan. Dit geldt ook op geografisch vlak: laureaten die als bedrijf niet overal aanwezig zijn, zullen partners nodig hebben.” Laat u vooral niet ontmoedigen door een eerste mislukking. “Het proces vereist natuurlijk een investering in tijd en middelen, maar zodra u de Europese methodologie hebt begrepen en u zich hebt aangepast, kunt u uit deze ervaring voordeel halen. Sommige ondernemingen – ook KMO’s – hebben er zelfs een businessmodel van “Zulke opdrachten bieden twee troeven”, stelt Stéphane Joiris de Caussin (EU Vox), consultant bij Enterprise Europe Brussels. “Ten eerste is Europa een goede klant: het geld is beschikbaar, de markt is beveiligd en wanbetaling is uitgesloten. Dit geldt vooral in bepaalde ‘risico’-landen waar andere organen niet bestaan. De Europese programma’s overschrijden namelijk zeer ruim de grenzen van de EU. Bovendien geniet een ‘EU-leverancier’ extra geloofwaardigheid. Wat betreft kwaliteit, transparantie en ethiek hanteert Europa hoogstaande standaarden. Leveranciers die zulke normen kunnen naleven, genieten een competitief voordeel.” De concurrentie woedt echter in alle hevigheid. Er zijn weliswaar heel veel openbare aanbestedingen, maar nog veel meer kandidaten. Een antwoord op een Europese offerteaanvraag vereist dan ook een diepgaande voorbereiding. Ondernemingen die openbare aanbestedingen op nationaal niveau gewoon zijn, hebben niet noodzakelijk een stap voor, zegt de heer Joiris : “Europa laat zich met geen enkele andere opdrachtgever vergelijken, zelfs niet uit de overheid. Er zijn voorbeelden van ondernemingen die internationale aanbestedingen beantwoorden maar er niet in slagen op die van de EU in te gaan. U moet de juridische basis goed begrijpen. De lastenboeken zijn bijzonder gedetailleerd en de proce14 BECI - Brussel metropool - oktober 2015 gemaakt.” Het succes hangt grotendeels af van een goede begeleiding. Daarom organiseert Enterprise Europe Brussels in oktober een seminar over de mogelijkheden van Europese aanbestedingen, in aanwezigheid van de heer Joiris de Caussin. “Onze aanpak bestaat erin de hulpmiddelen van de Europese Commissie via het EEN netwerk te optimaliseren, ze goed te begrijpen en ze daarna te benutten. Enerzijds helpen wij de ondernemingen interessante aanbestedingen te selecteren. Anderzijds kunnen wij deze bedrijven bijstaan bij de voorbereiding van een dossier. Dit is voor diegenen die zich nooit hebben ingeschreven de gelegenheid om het parcours te ontdekken en een leerproces te doorstaan. En voor diegenen die het vroeger al hebben geprobeerd, betekent dit een kans om beter te scoren. In beide gevallen is het de bedoeling met de EU zaken te doen.” ● Info: J.-Ph. Mergen Tel: 02 210 01 77 – jpm@beci.be.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication