29

TOPIC dat Altran zorg draagt voor het welzijn van het personeel en voor de bescherming van het milieu. Ze engageren zich daarom hoe langer hoe meer voor de initiatieven en programma’s die met MVO te maken hebben. Elke nieuwe werknemer geniet trouwens een opleiding duurzame ontwikkeling.” Dit geldt eveneens in het hotel Silken Berlaymont Brussels, waar het personeel en de studenten Hotelmanagement aanleren hoe ze het best het milieu beschermen. “Al onze personeelsleden beoefenen hun functie in overeenstemming met de procedures en het milieubeleid die in onze organisatie van kracht zijn”, bevestigt Serge Deck. en een e-mail adres om het Beperkt Comité te contacteren met vragen of suggesties rond het thema milieubeleid.” Sabine Desmette (Mobistar) Ook de klant doet mee … Niet alleen de medewerkers worden hierbij betrokken. Hoe langer hoe meer ondernemingen proberen ook hun clientèle voor milieuzaken te sensibiliseren. Martin’s Hotels stelt zijn klanten bijvoorbeeld voor de milieu-impact van hun verblijf in het hotel door vijf eenvoudige handelingen te beperken (voorbeelden: een oppervlakkige opruiOlivier Meulemans verklaart van zijn kant: “Omdat het personeel de drijvende kracht is van onze groep draagt het dagelijks bij tot een vermindering van de impact op het milieu dankzij een aantal eenvoudige handelingen die deel uitmaken van de goede praktijken. Deze praktijken werden neergeschreven op milieu-identiteitskaarten die aan elke afzonderlijke medewerker werden afgegeven. Bovendien communiceren wij met het personeel over de verschillende milieuthema’s, onder andere bij de aanwerving van nieuw personeel, tijdens de maandelijkse quick checks en jaarlijkse interne audits, via gerichte affichage, een ideeënbus ming van de kamer i.p.v. een grondige reiniging of het niet dagelijks vervangen van het badlinnen). De klant wordt voor deze eenvoudige ingrepen beloond met Eco-Bons, die hij tegen geschenkcheques kan inruilen. Altran heeft van zijn kant meerdere oplossingen ontwikkeld om zijn klanten te helpen hun eigen duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen te bereiken (begeleiding bij de verbetering van de milieuprestaties, veiligheid en gezondheid op het werk, maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen enz.). ● Preventie en beheer van verpakkingsafval UW VERPAKKINGEN - UW VERANTWOORDELIJKHEID Verpakt u producten? Importeert u verpakte producten? Brengt u service verpakkingen op de markt? Dan bent u waarschijnlijk verpakkings verantwoordelijke en hebt u wettelijke verplichtingen voor de verpakkingen die u op de Belgische markt brengt. U moet onder meer 80% van alle verpakkingen die u op de markt hebt gebracht recycleren. U kunt hiervoor eventueel beroep doen op een erkend organisme. Voor meer informatie, contacteer de bevoegde overheidsdienst, de Interregionale Verpakkingscommissie. Kunstlaan 10-11 - 1210 Brussel • Tel.: +32 (0)2 209 03 60 • Fax: +32 (0)2 209 03 98 • info@ivcie.be • www.ivcie.be R.T.

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication