24

TOPIC een aantal kansen te grijpen," verklaart Marc Grynberg, CEO van Umicore. Een strategische keuze die het bedrijf enkele jaren terug maakte en waarvan het sindsdien geenszins spijt heeft, zoals de afgelopen maanden blijkt uit de toenemende vraag naar zeldzame metalen en CO2-arme technologieën. Net als bij Sita liep niet alles van een leien dakje. De directie van Umicore geeft toe dat de veranderende koers niet altijd eenvoudig verliep. Voor degenen die graag in de voetsporen van de groep zouden treden, heeft Marc Grynberg de volgende raad: "Je kunt geen ploeg wetenschappers en ingenieurs aanwerven en hen vragen het profiel van de groep van de ene dag op de andere te veranderen." Voor Marc Grynberg gebeurt deze ontwikkeling traag en geleidelijk en vereist ze inspanningen op de lange termijn. Ook moet er met een ander belangrijk element rekening worden gehouden bij de planning van dergelijke grote verschuivingen: de investeerders. De CEO van Umicore herinnert zich hoe weinig enthousiasme zij aanvankelijk aan de dag legden… “Velen onder hen toonden zich erg sceptisch” zegt hij. Recyclage van zeldzame aardmetalen bij Solvay Ondanks zijn omvang heeft het Belgische bedrijf Solvay ook bewezen dat het de oude modellen in vraag kon stellen. Zo stemde het exact een jaar geleden in met een investering van meer dan vijftien miljoen euro voor de recyclage van zeldzame aardmetalen uit de 'stadsmijnen’, en bouwde het twee recyclage-entiteiten in Frankrijk. D'Ieteren biedt een car sharing service via de firma OTA Keys. Renault en D’Ieteren als voorbeeld In een heel andere sector, namelijk die van de mobiliteit, zijn twee andere voorbeelden het vernoemen waard: de Renault-groep, die als eerste begreep dat een auto bezitten misschien niet meer even aantrekkelijk was als voorheen. En D'Ieteren, dat een reeks oplossingen implementeerde om, behalve zijn zakencijfer, ook de mobiliteit te bevorderen door een reeks alternatieven aan te bieden. Marc Grynberg, CEO van Umicore Dankzij de ontwikkeling van een proces voor de terugwinning van zeldzame aardmetalen in afgedankte apparatuur zoals spaarlampen, batterijen of magneten, beschikt de groep nu over de mogelijkheid om spaarzaam om te gaan met hulpbronnen. De aandacht gaat in de eerste plaats naar spaarlampen, omdat de inzamelingsketen hiervoor al bestond. Deze lampen bevatten zes verschillende zeldzame aardmetalen - lanthaan, cerium, terbium, yttrium, europium en gadolinium. Die moet het bedrijf niet langer tegen hoge prijzen aankopen in China (grootste producent ter wereld), India (tweede potentiële wereldwijde reservoir) of de Verenigde Staten. Behalve dit financiële aspect zijn ook het respect voor het milieu en de hulpbronnen enorm belangrijk. Waarom de natuurlijke afzettingen gebruiken wanneer we de zeldzame aardmetalen eenvoudigweg uit ons afval kunnen recupereren? De fabrikant met het ruitvormige logo heeft een mooi aanbod elektrische voertuigen ontwikkeld. En voor de chauffeurs die geen genoegen kunnen nemen met de beperkte autonomie die elektrische batterijen bieden, stelt de Franse constructeur voor langere afstanden oplossingen voor zoals de huur van thermische voertuigen, tegen voorkeurtarieven. Ook commercieel valt er een nieuw geluid te horen, zoals de verhuur van batterijen in plaats van de aankoop ervan. Dezelfde nieuwe dynamiek is te vinden bij D'Ieteren, dat vier jaar geleden de dienst ‘MyMove’ ontwikkelde, gebaseerd op het principe van autodelen. Zo testte D'Ieteren samen met zes partners verspreid over het Brussels Gewest (Cofinimmo, Home Invest, Trevi Group, Ateliers des Tanneurs, de Stad Brussel en IBM) een ingebouwd telematicasysteem. Het systeem in kwestie is voor de groep – onder de naam Keyzee – ondertussen uitgegroeid tot een bron van extra inkomsten. Het is beschikbaar via het bedrijf OTA keys, een joint venture tussen D'Ieteren en Continental. Opnieuw een duw in de rug voor de zaken en voor het milieu. ● 22 BECI - Brussel metropool - juni 2015 R.A.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication