25

Eneco zet in op duurzame mobiliteit met e-drive Elektrisch rijden zal mee de toekomst van de autosector bepalen. Daar is Joost Kaesemans (FEBIAC, Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie) absoluut van overtuigd. Vandaag mag het elektrische rijden nog beperkt zijn, het gaat onmiskenbaar in stijgende lijn in de Benelux en bij uitbreiding in heel Europa. Jazeker, er zullen verschillende technologieën opduiken – van waterstof tot brandstof – en ook benzine en diesel zullen nog een tijd blijven bestaan, maar naast emissieloos rijden kijken, is haast onmogelijk geworden. Elektrisch rijden populairder maken, is een gedeelde verantwoordelijkheid. Er moeten uiteraard méér modellen op de markt komen, maar de overheid moet ook een stimulerende rol op zich nemen. We denken niet alleen aan een interessante fiscaliteit, maar ook aan voordelen voor het dagelijkse verkeer, zoals gratis parkeren, de mogelijkheid voor elektrische voertuigen om gebruik te maken van busbanen en het voorzien van voldoende laadpunten. Gunstig kostenplaatje Het hoeft niet te verwonderen dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aan duurzame mobiliteit. Daarom legt Michel Davidts van Eneco graag uit wat elektrisch rijden voor een bedrijf kan betekenen. Waarom zou een bedrijf eigenlijk moeten overschakelen op elektrische wagens? Elektrische auto’s gaan zeer efficiënt om met energie. Elektriciteit komt van verschillende bronnen, zoals windmolens, zonnepanelen, biomassa en gascentrales, en vermindert bijgevolg onze afhankelijkheid van petroleum. Bedrijven zijn evenwel vooral geïnteresseerd in het kostenplaatje, de total cost of ownership. Die is bij elektrische wagens net interessant, onder andere omwille van de lagere energie- en onderhoudskosten en de ecofiscaliteit. Daarnaast zijn elektrische wagens ook zeer gunstig voor het milieu, door de lagere uitstoot van CO2, NOX, SOX en fijn stof. Ze zijn met andere woorden zeer geschikt voor stedelijke omgevingen. Maar, als we eerlijk zijn, zijn er wél nog een aantal verbeterpunten? Elektrische wagens zijn vandaag nog prijzig. En alvorens we willen overschakelen op een grootschalige uitrol, moet de actieradius nog vergroten en de kostprijs van de batterijen dalen. Automatische vergoeding Er is ook de problematiek van de laadpunten. In België hebben we er vandaag 800. Heeft Eneco plannen om daar wat aan te doen? Met e-drive biedt Eneco energieoplossingen. We verzorgen de installatie van laadpunten bij bedrijven, particulieren en overheden van A tot Z. Het installatieproces bestaat uit een voorafgaandelijke schouwing, zodat de klant steeds weet waar hij aan toe is, de installatie zelf en de keuring door een erkend organisme. Daarnaast zorgt Eneco er via een volautomatisch proces voor dat de laadpunteigenaar tijdig vergoed wordt voor de afgenomen stroom. Leasebedrijven appreciëren onze aanpak omdat we hen alle zorgen ontnemen en een correcte betaling garanderen. Voorts sloten we roaming overeenkomsten met alle belangrijke aanbieders in de Benelux, zodat onze klanten met de Eneco-laadpas op de meeste locaties kunnen opladen. Om naar een echte doorbraak te gaan van het elektrisch rijden, zal – zoals Joost Kaesemans van Febiac al eerder aangaf - ook de overheid haar duit in het zakje moeten doen. Bijvoorbeeld met fiscale stimuli? Die spelen zeker een rol. Voor het aanslagjaar 2014 is er geen belastingaftrek meer voorzien. Daarnaast zijn de verkeersbelasting en de indienststellingstaks minimaal. Dit is dan ook een warme oproep aan de overheden om elektrisch vervoer te stimuleren zoals in Nederland, waar vandaag al 17.000 elektrische wagens rondrijden. Stel dat we massaal overschakelen op elektrisch rijden, zal dit een invloed hebben op onze elektriciteitsproductie? Nee. Wél zal de elektrische wagen bijdragen tot de balancering op het net. Omdat net als bij zonnepanelen, waar de stroom kan geïnjecteerd worden in het net, de elektrische wagen kan dienen als buffer en in geval van nood elektriciteit naar het net kan brengen. Meer informatie: eneco.be/business/nl/e-drive BECI - Brussel metropool - juni 2015 23

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication