30

Get ready for tomorrow Digitalisering: ergens halverwege Interne ontwikkeling van applicaties, CRM en samenwerkingstools om op afstand te werken … Iedereen is volop met digitalisering bezig. Maar beantwoordt dit aan de verwachtingen van de ondernemingen? Is de extra efficiëntie voldoende? © Getty B edrijven zijn zich in de afgelopen jaren massaal gaan digitaliseren, maar het proces verloopt niet uniform. Sommige ondernemingen stellen zich nog steeds terughoudend op terwijl andere er resoluut voor gaan. JeanMichel André, oprichter van meerdere Brusselse hotels (Jam Hotel, Le Berger, Le Jardin Secret), behoort in elk geval tot de tweede categorie: “Dankzij de digitalisering in het hotelwezen kun je een hotel openen dat drie maanden later vol is. Vroeger duurde het 3 tot 4 jaar om hetzelfde resultaat te bereiken.” Dankzij de digitalisering in het hotelwezen kun je een hotel openen dat drie maanden later vol is. Vroeger duurde het 3 tot 4 jaar om hetzelfde resultaat te bereiken.” Jean-Michel André, hoteleigenaar Dagelijks gebruikt Jean-Michel een hele resem digitale tools. Met de channel manager werkt hij zijn prijzen automatisch bij op de tientallen websites waar hij zijn kamers verkoopt. Net als bij vliegtickets veranderen die prijzen constant. Hij beschikt dus over nog een ander instrument om de prijzen van de concurrenten te evalueren en zijn eigen tarieven daar op af te stemmen. Bovendien heeft hij verscheidene ‘bots’ opgezet om in real time met de internetgebruikers te communiceren. “De dagelijkse strijd voor een hoteleigenaar is zijn kamers verkocht krijgen. Booking neemt een marge van 18%. Dat is zwaar, maar het blijft een fantastisch hulpmiddel. Wij moeten alles dus op een vernuftige manier regelen.” Wel, om dit te regelen deed onze ondernemer geen beroep op een IT-professional, maar op een licentiaat archeologie! “Stel je voor: die kerel is constant op zoek naar het beste idee. Eén keer per maand komt hij me opzoeken met nieuwe tools om te innoveren. Een zeer waardevolle medewerker!” Digitaal is de spil van ons concept. Wij aanvaarden geen cash, alleen betalingen met de kaart.” Thierry Goor (Wolf) Foodsector nu ook digitaal Thierry Goors Brussels Food Market project is uitermate ambitieus. De man is de uitdaging aangegaan om 17 restaurants samen te brengen in hartje Brussel, op een oppervlakte van 2600 m². Het welslagen ervan heeft hij ruimschoots te danken aan de digitalisering: “Digitaal is de spil van ons concept. Wij aanvaarden geen cash, alleen betalingen met de kaart. We hebben bovendien onze eigen app ontwikkeld waarmee de klant ter plaatse kan bestellen zonder in de file te moeten aanschuiven. Hiermee kan hij ook van buitenaf bestellen, o.a. take away.” 28 ❙ Brussel Metropool - Januari 2020

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication