31

Get ready for tomorrow Zodra de gerechten klaar zijn, ontvangt de klant een popup op zijn telefoon. De Food Market Wolf ontwikkelde zelfs zijn eigen bezorgsysteem: “Wij wilden absoluut een systeem dat koeriers op een eerlijke wijze bezoldigt. En wij willen geen waaghalzen op de baan.” Thierry besloot om alles via digitale communicatie te laten gebeuren. Bijna 80% van het communicatiebudget wordt trouwens aan Instagram besteed. Het communicatieteam van de Food Market werkt samen met een netwerk van een honderdtal Brusselse influencers. De strijd tegen digitale standaardisatie Julie Enez is doordrongen van digitale technologie. Deze grafisch ontwerpster staat nu aan het roer van SlideUp, een netwerk van freelancers actief in de digitale communicatiesector. “Een tijd geleden wilde iedereen zijn website. Dit is ondertussen gebeurd en helaas lijken die allemaal een beetje op elkaar. Ik stel echter tevreden vast dat het tij keert. Ik merk een sterke vraag naar identiteitsvorming. Dat komt goed uit: dit is net mijn voornaamste specialiteit!” Als digitale professional zit je met een serieuze uitdaging: de klanten opleiden. “Alles evolueert razendsnel! Wij hangen af van Google, van de veranderingen in zijn algoritmes en de constante evolutie van zijn technologieën. Een website of om het even welk ander digitaal medium bezitten, kan je vergelijken met een voertuig: je moet het dagelijks onderhouden en regelmatig bijtanken als je de wagen in topconditie willen houden.” De menselijke dimensie mag met de digitalisering niet achterwege blijven. Wel stel ik vast dat het voor bedrijven een uitdaging is om dit aspect te verzoenen met technologische ontwikkeling.” Julie Enez, grafisch ontwerpster Julie gelooft dat de digitale technologie dezelfde weg zal volgen als drukwerk, namelijk van kwantitatief naar kwalitatief. “De menselijke dimensie mag met de digitalisering niet achterwege blijven. Wel stel ik vast dat het voor bedrijven een uitdaging is om dit aspect te verzoenen met technologische ontwikkeling. Mijn jaar 2020 wijd ik dus aan creatieve en menselijke projecten. Ik citeer graag deze zin van Boris Cyrulnik: ‘Evolutie is geen synoniem van vooruitgang’. Laten we daar even bij stilstaan.” Teamgeest op afstand Hoe behoud je een hechte band met de collega’s en de leidinggevenden ondanks de kilometers, in 2020? Quentin Nickmans kan er van meepraten. De medeoprichter van eFounders, een soort incubator van digitale starters in Brussel en Parijs, moet goed georganiseerd te werk gaan en wil dat trouwens steeds meer doen: “Dankzij digitale tools kunnen we heel veel op afstand doen, maar met telewerken is de behoefte aan dialoog nog groter, en dan liefst door onmiddellijk duidelijke regels vast te leggen.” De jonge starters van eFounders beschikken over een hele resem tools om regelmatig afspraken te maken en op afstand te werken: “Wij gebruiken Slack voor het intern collaboratief berichtenverkeer. Instrumenten als Zoom.Us, 1Password of Station zijn voor ons van essentieel belang. Ze geven bijvoorbeeld toegang tot software en wachtwoorden zonder dat je die op de eigen laptop hoeft te installeren. Voor digitale handtekeningen gebruiken we Yousign. En zo vermijden we heel wat tijdrovende afspraken.” Bij telewerken zijn transparantie, dialoog en de juiste digitale instrumenten dus van fundamenteel belang. Vandaag kunnen we, naast de geolokalisering van de medewerker, ook de traceerbaarheid van de uitgevoerde taken in real time bijhouden. Op die manier verhogen we de waarde van het verrichte werk en versterken we de transparantie Patrick Janssens, CEO van Iris Group Een app die de dienstensector op zijn kop zet De digitalisering brengt een ware transformatie teweeg in een aantal sectoren. En in elk geval in facility management en industriële dienstverlening. Patrick Janssens, CEO van Iris Group, investeert massaal in digitalisering: “Wij zijn volop We Work aan het ontwikkelen en testen deze app op 700 medewerkers. Vandaag kunnen we, naast geolokalisering van de medewerker, ook de traceerbaarheid van de uitgevoerde taken in real time bijhouden. En we kunnen dit alles documenteren met foto’s of video’s. Op die manier verhogen we de waarde van het verrichte werk en versterken we de transparantie tussen bedrijf en de klant.” De CEO oordeelt dat deze technologie de relatie met het werk radicaal verandert. De medewerker wordt namelijk meester van zijn dienstverlening, voert een gedeelde zelfcontrole uit en stelt de klant gerust. In 2020 is de onderneming van plan het aantal gebruikers van de app te verhogen en een meer gebruiksvriendelijke en optimale omgeving te configureren: “Dit wordt een ware revolutie, een doorslaggevend ogenblik waardoor de sector grondig zal veranderen.” ● Elisa Brevet Brussel Metropool - Januari 2020 29

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication