55

Overheidsopdrachten: nieuwigheden en ervaring De nieuwe reglementering aangaande overheidsopdrachten werd op 30 juni 2017 van kracht. De voornaamste veranderingen: 1. Terminologische verschuivingen: ‘offerte­oproep’ en ‘aanbesteding’ ruimen nu de plaats voor ‘niet­openbare procedure’ (in twee stappen) en ‘openbare procedure’ (een enkele stap). Beide hanteren één enkel gunningscriterium (prijs of kost) of meerdere (kwaliteit, termijnen, impact van product/werkzaamheden op het milieu enz.). 2. Een gemakkelijker toegang tot de gunning via onderhandelingen: ontwerpopdrachten en opdrachten voor de ontwikkeling van innoverende oplossingen geven veel gemakkelijker toegang tot de mededingingsprocedure met onderhandelingen (en met voorafgaande bekendmaking). Deze mogelijkheid wordt dus geboden voor de meeste diensten van intellectuele aard (studies, engineering enz.). 3. Ook een gemakkelijker toegang tot de gunning via onderhandelingen in het geval van bepaalde specifieke diensten. In de klassieke sectoren (‘utilities’ uitgezonderd dus) kan de aankoop gebeuren via een mededingingsprocedure met onderhandelingen zonder voorafgaande bekendmaking, voor een bedrag tot € 750.000 (vroeger € 209.000). De toegang tot de mededingingsprocedure via onderhandelingen is dus vergemakkelijkt, maar de onderhandelingsmodaliteiten moeten nu een strikter kader naleven, wat op zich een goede zaak is. Omdat de procedure via onderhandelingen in het verleden niet duidelijk afgebakend was, kon juridische onduidelijkheid ontstaan over wat al dan niet toegelaten was. De nieuwe verplichtingen verbeteren in dit opzicht de juridische veiligheid van de onderhandelde procedure. Het is nu voorzien dat de aanbestedende macht onder sommige voorwaarden offertes zou kunnen laten regulariseren als die, voor het begin van de onderhandelingen, onregelmatigheden vertonen. Anderzijds zal er over finale offertes niet meer worden onderhandeld. De kwalitatieve selectie moet worden vereenvoudigd door een beroep te doen op het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Uit de eerste ervaringen blijkt echter dat het gebruik van dit formulier, dat door de inschrijvers dient te worden ingevuld, op zich niet gemakkelijk is en in feite nieuwe juridische problemen oplevert. En ten slotte nog even melden dat, naar aanleiding van de Europese jurisprudentie en van de richtlijnen die de implementatie ervan bewerkstelligen, wijzigingen aan opdrachten in uitvoering voortaan beperkt zijn tot zeer specifieke gevallen die in de algemene uitvoeringsregels staan vermeld. . Virginie Dor, Partner, CMS De Backer “Het moeten niet steeds dezelfden zijn”, horen we vaak. En kartels moeten inderdaad worden bestreden. Er heerst te vaak de indruk dat bepaalde opdrachten op voorhand verdeeld zijn –in de bouwsector o.a. Verandering komt door transparantie, met meer offertes, een betere service en een juiste prijs, mede dankzij het initiatief van Beci en zijn partners. We moeten de belemmeringen opsporen. De ondernemingen die eerlijk deelnemen, moeten we ontmoeten en begeleiden. Dat is de kern van de actie. De sociale economie wil ook een deel van de koek. Zijn er beperkingen? De beleidsmensen willen de overheidsopdrachten ook opentrekken naar de sociale economie, een sector die andere doelstellingen nastreeft dan winstbejag. We hebben het hier over vzw’s en andere coöperatieven die bv. tewerkstelling beogen. Er kan echter geen sprake zijn van een vervalste concurrentie door extra lage prijzen. Organisaties die meer subsidies krijgen dan wat klassieke ondernemingen mogen verwachten, zouden dus niet mogen meedoen, vind ik. ● 1 de drempels die sinds 1 januari 2018 van toepassing zijn2018 < 30.000 < 144.000 < 221.000 - 750.000 < 750.000 < 221.000 - 5.548.000 < 221.000 - 5.548.000 De seminars 29.03.2018 04.2018 05.2018 06.2018 09.2018 http://www.circulareconomy.brussels/category/ hefbomen/overheidsopdrachten/?lang=nl ● Eenvoudige factuur wordt aanvaard ● Opstellen van een bestek is niet verplicht ● Procedure via onderhandelingen zonder voorafgaande bekendmaking ● Rechtstreekse procedure via onderhandelingen met voorafgaande bekendmaking/mededingingsprocedure via onderhandelingen ● Specifieke drempel voor procedure via onderhandelingen zonder voorafgaande bekendmaking, voor specifieke diensten ● Belgische markt ● Europese markt De opdrachten identificeren / de milieu­opdrachten (Leefmilieu Brussel) Ingaan op een bestek / samenwerken met CityDev en BGHM (CBBH) De evaluatie van uw offerte / verkopen aan het bestuur en aan de CIBG (Agoria) Percelen en onderaanneming / vervuilde bodems: voor een miljard meer (Beci) Financieringen en naleving van de voorwaarden / opdrachten openbare werken en mobiliteit (CCN) Informatie en inschrijvingen: Caroline Coutelier – 02 643 78 13 — cco@beci.be BECI - Brussel metropool - maart 2018 53

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication