GPDO luistert naar de bedrijven, via Beci Wij blijven samenwerken met Leefmilieu Brussel om alle hindernissen weg te ruimen voor de ontwikkeling van de kringloopeconomie. Laurie Verheyen, Adviseur kringloopeconomie Het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) is een van de grotere projecten van de gewestelijke legislatuur en betreft talrijke aspecten van de stedelijke ontwikkeling – en dus evenveel bekwaamheden in het Kenniscentrum. Het plan zal de visie van Brussel op middellange en lange termijn bepalen. Beci nam actief deel aan het openbaar onderzoek door zijn adviserende functie in diverse organen en het voorleggen van studies en opmerkingen. De deskundigen van Beci hebben in dit verband tientallen gemotiveerde aanbevelingen voorgesteld in de meest diverse domeinen: huisvesting, stedenbouw, de aantrekkelijkheid van wijken, mobiliteit, milieu, energie, afvalbeheer, stedelijke economie, kringloopeconomie, productie- en industriële activiteiten, de uitdagingen van de smart city e.d. Beci adviseur diversiteit Hayate El Aachouche weet hoe sterk deze meerwaarde kan zijn: “Het Witboek werd het startpunt van onze adviesdienst. We zijn ervan overtuigd dat de keuze van een gedreven logica samen met incentives voor diversiteit veel meer kans maakt op succes dan een beleid dat vooral op sancties focust. Dankzij deze sterke positionering konden wij concrete steunmaatregelen ontwikkelen voor de ondernemingen, onder de vorm van diagnose, begeleiding, actieplannen, opleidingen enz.” Het programma ‘Performance means diversity’ van Beci staat namelijk ter beschikking van de aangesloten bedrijven die diversiteit willen aanwenden om hun prestaties te verbeteren! • De Brusselse ondernemingen aan de spits van het afvalbeheer! De Brusselse economie kenmerkte zich dit jaar door talrijke innoverende projecten: omgekeerde logistiek, kringloopeconomie, beheer van onverkochte levensmiddelen, 3D technologie, creatieve tools e.a. We zijn ervan overtuigd dat de keuze van een gedreven logica samen met incentives voor diversiteit veel meer kans maakt op succes dan een beleid dat vooral op sancties focust. Hayate El Aachouche, Diversiteitsadviseur Dagelijks adviseert Beci de ondernemingen inzake preventie, afvalbeheer en de overgang naar de kringloopeconomie in het raam van het Brussels Waste Network (BWN). Via de projecten die steun genieten van het BWN worden de tools en goede praktijken meer en meer gebruikt. Allemaal pluspunten voor het milieu en de financiële middelen van de bedrijven! Met de steun van Village Partenaire, Vert d’Iris International, MPI, Traxio, Abattoir en Tridea droeg het programma bij tot de lancering en de ondersteuning van projecten die rekening houden met de beginselen van de kringloopeconomie. Voorbeelden zijn de valorisering van 6,6 ton organisch afval, de verwerking van 8 ton plasticafval tot 3D printdraad en pellets, of de verdeling van twee handleidingen voor evenementen en kantoren. “Het begrip ‘afval’ zou wel eens kunnen verdwijnen dankzij dit type projecten, die aantonen hoe belangrijk het is om hulpbronnen te valoriseren. Die projecten bewijzen bovendien dat nieuwe businessmodellen tot stand kunnen komen dankzij de ontwikkeling van een kringloopeconomie in Brussel”, weet Beci adviseur Laurie Verheyen. “Wij blijven trouwens samenwerken met Leefmilieu Brussel om alle hindernissen weg te ruimen voor de ontwikkeling van deze vorm van economie, in het raam van het in 2016 gelanceerde Gewestelijke Programma voor Circulaire Economie (GPCE).” Een van de voornaamste initiatieven van dit plan, namelijk een projectoproep gericht aan de bedrijven, zal in januari 2018 aan een nieuwe editie toe zijn! Beci Activiteitenverslag 2017 | 33