53

BEDRIJFSOVERDRACHT Week van de bedrijfsoverdracht Dit jaar neemt Brussel, naast Vlaanderen en Wallonië, deel aan de nationale week van de bedrijfsoverdracht, van 23 tot 27 oktober. De Transmission Hub van Beci en zijn partners organiseren in dit verband meerdere conferenties. Guy Van den Noortgate D e naoorlogse babyboomers zijn ondertussen een dagje ouder geworden, nietwaar? Daarom vertonen hoelang er meer ondernemingen belangstelling voor een bedrijfsoverdracht. Toch schijnen slechts weinig bedrijfsleiders zich op deze naderende deadline te hebben voorbereid. Erick Thiry, de coördinator van de Transmission Hub, betreurt dit: “Veel ondernemers beginnen daar veel te laat over na te denken. Hun onderneming heeft geen nieuwe technologieën geïntegreerd, biedt vaak voorbijgestreefde producten aan en is, als organisatie, zelf verouderd.” Vandaar het essentiële belang van een tijdige voorbereiding. De week van de bedrijfsoverdracht zal zich over de verschillende aspecten van dit vraagstuk buigen, vanuit het standpunt van zowel overlater als overnemer. Hiervan getuigen de tussenkomsten van de verschillende partners van de Transmission Hub. 1. Bereid uw dossier zorgvuldig voor Een bedrijf verkopen maakt deel uit van het algemene beleid, evenals het lanceren van een nieuw product of dienst, het openen van een dochteronderneming of het invoeren van een nieuwe commerciële strategie. Te weinig ondernemers bereiden zich hier echter op voor. Er op tijd over nadenken is prima, maar volstaat niet: de voorbereiding is van groot belang. Om de overlater hierbij te helpen, bestaan er op de markt deskundigen in bedrijfsoverdrachten en -overnames. Een hiervan is Actoria Belgium, dochteronderneming van de in 2001 in Zwitserland opgerichte Actoria, nu aanwezig in zes Europese landen en Marokko. “We begeleiden de overlaters doorheen het ganse proces”, vertelt Francis Huybrechts, managing partner van Actoria Belgium. “Zodra de overlater zijn beslissing heeft genomen, zorgen wij voor het hele verloop, met behoud van een absolute vertrouwelijkheid. De overlater heeft slechts één gesprekspartner. Wij stellen eerst een voorbereidend dossier samen met daarin antwoorden op 99% van de vragen die een overnemer zich zou kunnen stellen. Wij willen de overlater zoveel mogelijk bevrijden van de operationele en psychologische last van het ganse proces. De overlater moet zich kunnen blijven concentreren op zijn kernactiviteiten.” Actoria beschikt over een portefeuille van zesduizend overnemers/investeerders en werkt met een dertigtal ervaren senior consultants. De activiteiten bestaan voor 75% uit overdrachten, 10% fondsen werven en zoeken naar partners, en 15% diverse transacties. “We hebben tot taak de overlaters te adviseren en hun belangen te dienen”, stelt Francis Huybrechts. “Wij geven de voorkeur aan een kwalitatieve selectie van overdrachtdossiers om voor elk ervan optimale resultaten te bereiken. Wij werken multidisciplinair. Het kantoor bestaat uit drie afdelingen (financieel, juridisch/fiscaal en technisch).” Vóór elke overdracht verricht Actoria een analyse die de waarde van de onderneming bepaalt en haar prestatie-indicatoren in de verf zet. Let wel, “De fiscale waarde mag je niet verwarren met de economische. Wij moeten alle cijfergegevens evenals het potentieel van de onderneming tot één geheel integreren.” 2. Denk internationaal De ondernemer die een bedrijfsoverdracht overweegt, denkt natuurlijk in eerste instantie aan de mensen rondom hem: een medewerker, een collega of een leverancier, bijvoorbeeld. Soms ook een familielid. Aan een eventuele buitenlandse overnemer wordt zelden gedacht, ondanks de internationale portefeuille waarover de meeste kantoren actief in fusies en overnames beschikken. Sommige kantoren zijn daarin zelfs gespecialiseerd. Een voorbeeld is WCI: een twintigtal jaren geleden in Israël opgericht en sinds een jaar ook in Brussel aanwezig (WCI Europe). Het kantoor ontwerpt ontwikkelingsstrategieën, verricht fusies en overnames BECI - Brussel metropool - oktober 2017 51 © Thinsktock

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication