40

TOPIC ONDERWIJS EN VORMING ‘Pacte d’Excellence’ en de rol van de bedrijfswereld Het Franstalige onderwijs schetste in mei de grote lijnen van zijn ‘Pacte d’Excellence’, maar aan een aantal zaken en evenwichten wordt nog gesleuteld. De verschillende stappen lopen tot in 2030. Een vrij ingrijpende hervorming, dus. Sinds de bekendmaking van de road map, is echter heel wat verzet gerezen tegen de veranderingen. De initiatiefnemers van het pact vragen nu dat de samenhang van de ganse structuur niet op de helling wordt gezet. D e kritiek kwam vooral uit de Facebook groep ‘Non au pacte d’excellence’ (19.000 leden) en de daaruit vloeiende vzw 1Pact (250 leden). Leerkrachten en ouders weigeren dat de economische wereld de koers gaat bepalen. “Meer plaats voor de onderneming in de school en in de vorming van de kinderen vind ik goed, maar ik weiger een controle door de macro-financiële wereld”, verklaart Karim Djaroud, secretaris en leraar wetenschappen in het technisch en beroepsonderwijs. Hij vindt dat het pact zwaar onder invloed staat van de conclusies van McKinsey. Hij vreest voor de lobby van de ‘zwarte afgezanten’ die de werkgroepen zouden proberen te infiltreren en, daartegenover, de te zwakke inspraak van de vertegenwoordigers van het onderwijs. Zijn wantrouwen heeft te maken met de ‘co-constructie’ en de wantoestanden veroorzaakt door ex-minister Joëlle Milquet, die hij ervan beschuldigt het onderwijs te hebben overgeleverd aan captains of industry. Het gevaar van een ‘commodificatie’ verwijst naar een basisprincipe toegelicht door economist Bruno ColOphélie Delarouzée mant: “Een utilitaristisch onderwijs volgens de richtlijnen van de werkgevers werd steeds geweigerd omdat mentale ontplooiing voorrang krijgt op operationele vaardigheden”. Minister van Onderwijs Marie-Martine Schyns ontkende enige beïnvloeding van de werkgroepen en verzekerde het parlement van de Federatie Wallonië-Brussel dat “McKinsey louter support leverde”. Zij onderstreepte integendeel de deskundige analyse van het Franstalige onderwijsstelsel aan de hand van grote volumes onderling gecontroleerde gegevens. Karim Djaroud (asbl 1Pact) 38 BECI - Brussel metropool - oktober 2017 De alarmerende bevindingen over het onderwijs zullen in elk geval beletten dat de principiële weigering van sommigen een zoveelste poging tot hervorming blokkeert. Afstand nemen van dualisme en partijdigheid geeft een beter inzicht in het co-constructiewerk dat twee jaar lang werd verricht. Management? “Een management met cijfermatige doelstellingen waarbij de leerkracht wordt bestraft als ze niet worden bereikt – bv. als het aantal zittenblijvers niet volgens plan daalt – getuigt van een ondernemerslogica in de school”, stelt Karim Djaroud. Daarop rust gans het verzet van 1Pact. Deze leerkrachten weigeren een vermindering van hun autonomie, waarbij de vooruitgang van de leerlingen volgens winstvariabelen zou worden beoordeeld. Deze strengere individuele controle vloeit echter voort uit een betere collegialiteit van de teams, voor een meer gedifferentieerde pedagogie. “De stuurplannen zullen berusten op een gedeeld leadership tussen werkkrachten en directies”, stelt Oliver Remels, secretaris-generaal van de ‘Fondation pour l’Enseignement’, die de werkgroep kwalificerend onderwijs heeft gestuurd. “Er komen D.R. © Reporters

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication