38

ONDERWIJS EN VORMING Professionals die hun specialiteit onderwijzen Steeds meer professionals beginnen te doceren uit passie, door een behoefte aan ‘iets anders’ of een verlangen naar diversificatie. Overdag of ‘s avonds onderwijzen ze hun specialiteit en vormen ze de toekomstige professionals van hun sector. We spraken met een van deze docerende ondernemers. Geoffrey Baras Geoffrey Baras is cameraman en videodocent aan het ISFSC. Deze 39-jarige gediplomeerde in communicatie heeft bijna 15 jaar televisie-ervaring achter de rug en deelt al zeven jaar lang zijn passie met studenten. Hij begon zijn carrière bij RTL-TVI als productieverantwoordelijke. Daarna stapte hij naar Caterpillar over, waar hij onder meer nieuwe medewerkers verwelkomde. Vervolgens werkte hij enkele jaren lang voor het Brusselse parlement, waar hij instond voor de web televisie voor jongeren. In deze functie animeerde en filmde hij regelmatig debatten in scholen over de hele wereld. Op een dag dacht hij plots aan het onderwijs. “Mijn contract met het Brusselse parlement liep ten einde en ik vroeg me af wat mij in mijn beroep het meest aanstond. Beelden, natuurlijk, maar dat wist ik al lang. Ik besefte toen ook dat ik doorheen alle professionele ervaringen die ik had opgedaan, steeds plezier had beleefd aan het doorgeven van kennis.” Geoffrey contacteerde de hogeschool waar hij zelf gestudeerd had en werd er snel aangeworven, eerst als praktijkdocent, daarna als promotor van scripties en ten slotte als docent audiovisuele technieken. “Voordat ik be36 BECI - Brussel metropool - oktober 2017 Gaëlle Hoogsteyn gon les te geven, voelde ik wel enige stress, bij gebrek aan een pedagogische opleiding. Eens gestart, voelde ik me al gauw op mijn gemak. Wie zijn eigen vak doceert, hoeft niet naar woorden te zoeken. Ik had bovendien te maken met jonge gemotiveerde volwassenen die heel duidelijk wisten wat ze later wilden doen.” In zijn taak als leraar waardeert Geoffrey het doorgeven van technische kennis, maar ook van gedragingen en van praktijkervaring. Hij werkt trouwens nog steeds als cameraman, voornamelijk voor TV Com, en gaat er vanuit dat het blijven beoefenen van zijn vak van fundamenteel belang is om de kwaliteit van zijn onderwijs te garanderen. “De audiovisuele sector verandert constant. Met de opkomst van digitale technologieën zien we ook andere methodes en uitdagingen ontstaan. Om mee te gaan met de tijd moet je ook zelf op het terrein actief zijn.” En dat geeft bovendien meer geloofwaardigheid aan de docent. Geoffrey vindt het ook leuk wanneer zijn studenten hem uitdagen en het debat opentrekken. “Ik doceer aan mijn studenten maar leer, omgekeerd, ook veel van hen. Onderwijs is geen éénrichtingsverkeer. Het is vooral een kwestie van ideeën delen en uitwisselen”, besluit hij. Technische kennis, menselijke vaardigheden Ongeacht het beroep of de carrière van deze leraren, delen ze allemaal een gemeenschappelijk streefdoel: hun beroep doorgeven aan de volgende generatie. EFP directeur Vincent Giroul stelt dat de passie van deze professionals/ leerkrachten hun grootste troef is: “Iemand die zijn beroep met passie beoefent, heeft al de helft van de weg afgelegd om een goede docent te worden. Wie kennis overbrengt met grote overtuiging heeft een aanstekelijke impact op de studenten.” D.R. © Thinsktock

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication