3

WOORD VOORAF Brussel opnieuw uitvinden Het jaarverslag dat we verleden maand publiceerden, droeg deze titel al. Het is de leidraad van het project The Cham, dat wij in het verslag presenteerden en waarmee de Kamer van Koophandel haar opdrachten een nieuwe dimensie wenst te geven, ten voordele van de leden. Brussel opnieuw uitvinden is echter ook onze ambitie voor de stad die ons nauw aan het hart ligt. Alles ‘from scratch’ herbeginnen? In geen geval! Brussel is een vindingrijke stad waarvan we de troeven graag in de verf zetten: het internationale statuut, de economische dynamiek, de multiculturele eigenheid, de levensstijl … Allemaal benijdenswaardig. Maar ook de zwakke kanten kennen wij maar al te goed. Wij beschouwen ze als kansen om de aantrekkelijkheid te verhogen, de levensstandaard van de inwoners te verbeteren en de context positiever te maken voor de ondernemingen. Tenminste als daar werk van wordt gemaakt … Laten we voorrang geven aan de mobiliteit, met de uitbreiding van de metro, de afwerking van het GEN, de aanleg van ontradingsparkings en de promotie van zachte mobiliteitsmiddelen, van elektrische voertuigen en van gedeelde wagens. Er blijft op dit vlak nog zoveel te doen, want mobiliteit is echt de grootste handicap van onze stad. Wat de digitalisering betreft, hinkt Brussel achterop in de groep van de Smart Cities. We zitten met onontgonnen datamijnen die we best zouden delen om verplaatsingen, het gebruik van hulpbronnen en de diensten aan de bevolking te verbeteren. Dit vereist eerst en vooral een modernisering van het telecommunicatienetwerk, dat niet meer beantwoordt aan de behoeften van een internationale hoofdstad. Het beleid? Dit wordt het thema van ons volgend Brussels Meets Brussels event. Er zal een aantal taboes openlijk moeten worden aangekaart om Brussel, zijn inwoners en zijn ondernemingen het efficiënte openbaar bestuur te gunnen dat ze verdienen. Wij zijn voorstanders van een dergelijk debat. En ten slotte ons imago. Internationale rangschikkingen bewijzen dat Brussel beter kan scoren in de lijst van de belangrijke steden. De uitstraling van Brussel hangt af van onze nooit aflatende inzet om het imago van de stad te promoten. De Brusselse ondernemingen kunnen daartoe bijdragen. Natuurlijk zitten we nog met vraagstukken als fiscaliteit, werkgelegenheid, vorming, stedenbouw en milieu, die ook van belang zijn voor de bedrijfswereld. Er kan dus nog enorm veel worden verbeterd! Mijn opvolger zal deze taak nu moeten verderzetten, met de steun van onze leden en onze teams, om een steeds hernieuwde ambitie in stand te houden: “er voor zorgen dat mensen graag in Brussel leven en werken”. Ik wens hem van harte alle succes toe! Thierry Willemarck, Voorzitter van BECI BECI - Brussel metropool - oktober 2017

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication