22

INTERNATIONAAL ENTERPRISE EUROPE NETWORK Innovatie om internationaler en competitiever te worden De ondernemer moet er vooral voor zorgen dat zijn onderneming rendabel blijft, gezond groeit en de bijna dagelijkse uitdaging van de competitiviteit aankan op de directe en indirecte markt, ongeacht de sector. M eerdere Europese studies tonen aan dat innovatie hierin een belangrijke rol speelt. Ze bevordert de groei op lange termijn via een maximale openheid voor economische uitzichten buiten de nabijheidmarkt. Er bestaat dus een duidelijk verband tussen innovatie en internationalisering. Veel mensen geloven dat innovatie slechts te maken heeft met techniek of technologie of zelfs uitsluitend voortvloeit uit onderzoek en ontwikkeling. Dat is gedeeltelijk zo, maar naast innovatie rond de technologie van een product, kan een onderneming op veel andere vlakken innoverend optreden. Voorbeelden zijn de manier waarop diensten worden ontworpen en aan de klanten aangeboden (met een extra optie of via een totaal nieuwe service die een nieuwe markt tot stand brengt); de introductie van een totaal nieuw productieproces; een splinternieuw organisatiemodel; een verschuiving van het businessmodel waarbij een klassiek distributiekanaal de plaats ruimt voor louter online verkoop … Innovatie is geen exclusiviteit van technologische bedrijven! Om Brusselse KMO’s in hun groei en internationalisering te steunen, biedt het consortium Enterprise Europe Brussels (EEB) sinds drie jaar – via impulse.brussels – geïndividualiseerde diensten die het beste uit innovatie halen. Innovatie via EEB is veel meer dan het resultaat van technologische ontwikkeling, voor zover de KMO eerder aanleunt bij de hierboven vermelde voorbeelden en aan de volgende criteria voldoet: hoofdzetel in Brussel, minstens één innoverend product, dienst of business model op de markt, minstens 10 werknemers, en openstaan voor externe steun bij innovatie om de groei te boosten. Dit laatste punt roept een vraag op: waarom zou u een beroep doen op zulke diensten voorbehouden aan enkele KMO’s (10 in 2017) die aan een selectieprocedure werden onderworpen en die zich er formeel toe verbinden de concrete acties toe te passen die de EEB adviseurs bij impulse na evaluatie van de KMO hebben uitgestippeld? 20 BECI - Brussel metropool - oktober 2017 Barbara Andreani Een geïndividualiseerde begeleiding in functie van de analyse van het innovatiebeleid laat namelijk toe: ➜ de huidige positionering van de onderneming te bepalen, evenals waar ze naartoe wil; ➜ de troeven en zwakheden op te sporen; ➜ uit te maken hoe het bedrijf op innovatie is gericht; ➜ haar innovatiecapaciteiten te ontwikkelen; ➜ competitiever te worden; ➜ te beslissen in functie van de feiten en de gebieden die voor verbetering vatbaar zijn; ➜ de visie en doelstellingen van de KMO uit te dagen; ➜ de impact van innovatie te vergroten en de groei te versnellen. Met deze diagnose kunnen de door de Europese Commissie gecertificeerde, regelmatig opgeleide en slechts op één bedrijf gefocuste adviseurs van Enterprise Europe Brussels u optimaal begeleiden in uw internationalisering, met extra troeven ten opzichte van uw huidige strategie. Stelt uw KMO zich kandidaat? Contact gebeurt via volgend formulier: http://www.flexmail.eu/f-c76cfe5c43acdf24 ● Informatie: Barbara Andreani, Enterprise Europe Brussels Coordinator ; tel. +32 2 422 00 38, ban@impulse.brussels. www.brusselsnetwork.be. © Thinsktock

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication