35

FOCUS De innovatiepremie Sinds 2015 biedt de regering in België de mogelijkheid om aan de meest innoverende werknemers een premie uit te reiken. De werkgever kan die aan zijn creatieve werknemers toekennen als beloning voor een nieuw idee die in de onderneming werd ingevoerd. Noch de onderneming, noch de medewerker betalen een sociale zekerheidsbijdrage op deze premie. Hij is dus 100 % netto! Meer info op http://economie.fgov.be/ Nancy Demaude (Philips Personal Health) gemoedigd om deel te nemen, zich in te zetten, zich te engageren buiten de organisatie (benchmark, learning expedition, immersion, conferenties…) ”. Belemmeringen Natuurlijk bestaan er ook remmingen rond participatieve innovatie. Volgens de enquête van Innov’Acteurs is de meest vermelde reden de angst voor de reactie van de manager, gevolgd door het gebrek aan vertrouwen in het idee en ten slotte de angst dat iemand ze afpakt. “Transparantie en billijkheid tijdens het hele proces zullen het vertrouwen en de inzet van alle spelers versterken,” gaat Muriel Garcia verder. De werknemers moeten op de hoogte blijven van de vooruitgang en de toepassing van hun ideeën. Daarom is feedback aan de werknemers onontbeerlijk. “Toon aan de werknemers dat u met hun ideeën rekening houdt, door hen feedback te geven, hen te feliciteren wanneer hun ideeën worden weerhouden of door uit te leggen waarom ze desgevallend worden geweigerd. Het is ook belangrijk dat werknemers met ideeën die tot resultaten leiden, waardering krijgen in de vorm van een erkenning (eerbewijs of financieel)”, besluit ze. Proximus focust op de klanten Bij Proximus is het gebruikelijk medewerkers om innoverende ideeën te vragen: “In het verleden organiseerden we meerdere wedstrijden, o.a. ‘de innolympics’. Per ploeg zonden de medewerkers ideeën in die we aan een jury voorlegden. Sommige werden concreet toegepast,” verklaart Vincent Licoppe, Chief Group Strategy and Transformation. Voor hem is het tamelijk gemakkelijk om opwinding rond een dergelijk project te creëren, maar dat duurt slechts een tijd. Niet alle ideeën – ook al zijn ze interessant – kunnen worden toegepast, en dat kan voor ontgoocheling zorgen bij de medewerkers die zich voor het project hebben ingezet. “Bovendien oogsten deze operaties veel succes. Omdat we absoluut aan iedereen feedback willen geven, vergt dit helaas een enorme investering qua tijd.” “Daarom werken wij nu meer in kleine werkgroepen op specifieke thema’s.” Concreet brengt Proximus creatieve medewerkers samen die graag aan deze participatieve innovatie willen meewerken om projecten, producten of bestaande diensten te verbeteren. “Hun denkwerk mondt uit in nieuwe ideeën die we kunnen toepassen. Dat motiveert hen des te meer, want ze zien rechtstreeks de impact van hun voorstel.” Hierbij worden methodes zoals design thinking gebruikt. Bovendien gaat Proximus sinds meerdere maanden voor meer openheid tegenover de buitenwereld. De onderneming luistert prioritair naar behoeften, verwachtingen en ideeën van de klanten. Die vormen dan de basis van toekomstige projecten van de onderneming. “Aan de hand van de redeneringen van onze medewerkers uit verschillende teams, stellen wij prototypes voor aan onze klanten om na te gaan of deze aan een reële behoefte beantwoorden,” besluit Vincent Licoppe. Philips focust op interne procedures “Philips nodigt alle medewerkers voortdurend uit om aan de hand van Vincent Licoppe (Proximus) creatieve ideeën mee te werken aan de verbetering van de procedures,” begint Nancy Demaude, Event Manager en Trainer Belux bij Philips Personal Health. “Dit gebeurt op allerlei manieren, van de simpelste tot de meest uitgewerkte. Tijdens teamvergaderingen gebruiken we bijvoorbeeld een post-it systeem waar iedereen zijn ‘gedurfde ingevingen’ kan uithangen om verbetering te verkrijgen.” Op een ander niveau stelt Philips aan al zijn medewerkers voor zich in te schrijven voor een lean management opleiding, een methode die ernaar streeft om de bedrijfsprestaties te verbeteren dankzij de creativiteit van de medewerkers. “De tweedaagse opleiding stimuleert de werknemers om ‘out of the box’ te denken en weer controle te nemen over de interne processen, door de knopen te identificeren en oplossingen voor te stellen,” legt ze uit. “Dit stimuleert de kritische geest en stelt bepaalde, totaal verouderde werkwijzen die soms al jaren bestaan, in vraag.” Philips is er inderdaad van overtuigd dat personen die een procedure het meest gebruiken, ook het meest geschikt zijn om een procedureprobleem op te lossen. Dankzij kaizen (het Japans voor “verbeteringen”), is iedereen in staat om de prestatie van zijn team op te voeren. “Vervolgens wordt elke kaizen op een sharepoint site gedeeld en door een lean manager verwerkt,” verduidelijkt Nancy Demaude. Voor het bedrijf resulteert het inroepen van de creativiteit van de werknemers tijdens deze opleidingen voornamelijk in het vergemakkelijken van procedures, aangenamer en vlotter werken, tijdswinst en ten slotte, financiële winst voor het bedrijf. ● BECI - Brussel metropool - januari 2017 33 © R.T. © R.T.

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication