36

ENTERPRISE LIFECYCLE Vier belangrijke aspecten van de bedrijfsoverdracht In ons typisch KMO-land zouden naar verluidt nagenoeg 300 000 ondernemingen tegen 2025 van eigenaar moeten veranderen. Vele daarvan dreigen echter te verdwijnen als de overdracht geen goede voorbereiding krijgt. Om zowel overdragers als overnemers te helpen, lanceerde BECI twee jaar geleden de Transmission Hub, die ondertussen zijn kruissnelheid heeft bereikt. Vier van onze partners bespreken aspecten die zeker aan bod moeten komen. Gaëlle Hoogsteyn I n twee jaar tijd heeft de Transmission Hub van BECI al heel wat weg afgelegd. Tachtig over te nemen ondernemingen, 400 mogelijke overnemers en een vijftiental evenementen per jaar bewijzen dat de Transmission Hub het platform bij uitstek is voor Brusselse ondernemingen die op zoek zijn naar een overnemer. De Transmission Hub onderscheidt zich door de aanwezigheid, binnen eenzelfde forum, van meerdere gespecialiseerde partners die elk de overnemers en de overdragers begeleiden met een specifieke deskundigheid. Denk maar aan het opmaken van een balans van de prestaties, de HR-aspecten, de financiering, de fiscaliteit e.d. Op die manier genieten de kandidaten de beste kansen voor een succesvolle afloop. 1. De herwaardering van de onderneming Een succesvolle overdracht vereist een voorbereiding van lange adem. Idealiter zou de bedrijfsleider er 3 tot 5 jaar op voorhand werk van moeten maken. “Ondanks de sensibiliseringscampagnes beginnen veel overdragers te laat aan het proces”, betreurt Advisium directeur-generaal Michel Englebert. Om een overnemer te vinden, is het 34 BECI - Brussel metropool - januari 2017 Michel Englebert (Advisium) van essentieel belang de onderneming, haar waarde en haar uitzichten op een duidelijke manier te kunnen voorstellen. “In de praktijk stellen we vaak vast dat de onderneming geen duidelijke strategie volgt. Ze heeft de jaren doorstaan en ontwikkelde zich in functie van de schommelingen op de markt en de opportuniteiten die zich voordeden”, stelt Michel Englebert. Wanneer de tijd rijp is voor een overdracht, moet absoluut wat afstand worden genomen, ook al is dit niet gemakkelijk, om de situatie van de onderneming duidelijk te schetsen. Om een onderneming goed of tegen een aantrekkelijke prijs te verkopen, moet enerzijds de lijst wordt opgesteld van al wat tot stand werd gebracht om nog meer business mogelijk te maken, en anderzijds dient bepaald wat nog kan worden ondernomen – of verbeterd – om verdere omzet te genereren. “Advisium werkt samen met de Transmission Hub van BECI om specifiek aan deze ‘generation of business’ te sleutelen.” Advisium suggereert bijvoorbeeld een verduidelijking van de ambities van de directie, de identificering van de commerciële doelstellingen en een analyse van de prestaties van de onderneming. “Aan de hand daarvan helpen we de onderneming in te zien waarin ze vooruitgang kan boeken. De uitbreiding van de omzet, de invoering van een nieuwe organisatiestructuur, het gebruik van nieuwe beheertools, een opgepoetst imago … Zie hier een aantal mogelijke acties waarmee een overdrager zijn onderneming kan herwaarderen, nog vóór de verkoop plaatsvindt”, aldus Michel Englebert. Zodra de meest productieve ingrepen zijn bepaald, ontstaat een concreet actieplan. “Wij bieden onze steun aan de overdragers, maar ook aan de overnemers die de omzet van hun nieuwe onderneming de hoogte willen insturen”, besluit Michel Englebert. © R.T. © Thinkstock

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication