8

De toekomst van de relaties tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk blijft voorlopig a bit foggy. Brexit: een halfvolle pint voor Brussel INTERNATIONALE HANDEL Sinds 24 juni bereiden de onderdanen van hare Majesteit dus de schrapping van de vermelding ‘European Union’ op hun paspoort voor. Wat zijn hiervan de gevolgen voor de Belgische en meer specifiek de Brusselse economie? » Beheren is ook vooruitzien … Olivier Fabes E ind maart 2017 begint het Verenigd Koninkrijk dus officieel aan de echtscheidingsprocedure met de Europese Unie. Als alles vlot verloopt, zouden de onderhandelingen niet langer dan twee jaar moeten duren, maar iedereen beseft dat er bij een scheiding meestal iets verkeerd loopt. Wie zal bijvoorbeeld toezicht uitoefenen op het handelsverkeer? Hoe gebeurt de verdeling in domeinen als het sociaal recht, het vrije verkeer van arbeidskrachten of immigratie? Waar naartoe met het meer dan comfortabele onderhoudsgeld dat nu aan Euro-Britse ambtenaren wordt uitgekeerd? Wat staat het Britse pond en de City te wachten? Nobody knows... Ondertussen krijgen we van voorspellers van diverse pluimage de wildste scenario’s voorgeschoteld, van de meest optimistische tot de rampzaligste. Gelukkig zal de situatie aan deze kant van de Channel in elk geval minder angstwekkend zijn dan in het perfide Albion. Om zich voor te bereiden op deze onzekere periode, informeren we best naar een aantal feiten aangaande de relaties tussen België en Groot-Brittannië. Op die manier laten we de Eurostar te gelegener tijd niet onder onze neus voorbijschieten. Daarom, en in het raam van de op federaal niveau genomen initiatieven, roept BECI sinds de maand juli een groep deskundigen samen om de bedreigingen en de kansen van de Brexit voor Brussel te doorgronden. Deze groep, rond Staatssecretaris belast met Buitenlandse Handel Cécile Jodogne, bestaat uit experts uit de potentieel meest getroffen sectoren. Zo bijvoorbeeld vastgoed en financiën. Wat zijn de vaststellingen, in dit stadium? Een zware impact voor België Ten opzichte van zijn BBP is België het derde potentieel meest door de Brexit getroffen land van de EU, na 6 BECI - Brussel metropool - november 2016 Nederland en Ierland. Het Verenigd Koninkrijk is onze vierde grootste handelspartner, en de eerste buiten de eurozone. Het neemt 5,5% van de Belgische invoer en 7,7% van de uitvoer voor zijn rekening. In 2015 vertegenwoordigde de Belgische export naar de UK 18,3 miljard euro. Wij exporteren voornamelijk voertuigen, motorrijtuigen en vervoeruitrusting, chemicaliën en voeding. De Britse vraag genereert verder een flink deel van de toegevoegde waarde in de textiel- en de energiesector. In een verslag van de maand juni ging de bank ING er van uit dat de vijf voornaamste, door de Britse vraag beïnvloede sectoren nagenoeg 60.000 banen vertegenwoordigen. Deze banen zullen wellicht niet rechtstreeks worden bedreigd, maar komen waarschijnlijk onder druk te staan. De door de Britse vraag gegenereerde toegevoegde waarde zou overeenstemmen met 2,8% van de tewerkstelling. Daarom is België, in de eurozone, het vierde meest kwetsbare land in geval van een daling van de vraag in de UK. In afwachting duiden de meeste voorspellingen op een waarschijnlijk negatieve impact in de komende maanden. Het Belgische BBP zou in 2017 met 0,3 tot 0,7% achteruitgaan. Wat specifiek de uitvoer van goederen betreft, zou de achteruitgang op middellange termijn schommelen tussen 0,7% (indien een uitgebreid vrijhandelsovereenkomst wordt gesloten met het Verenigd Koninkrijk) en 2,4% (zonder een dergelijke overeenkomst). Brussel minder zwaar getroffen dan Vlaanderen, maar ... Van de zowat 18,3 miljard euro aan export naar de andere kant van het Kanaal vindt ongeveer 15 miljard zijn oorsprong in Vlaanderen. Een flink leeuwendeel. De Brusselse economie is eerder dienstengericht en exporteert slechts voor enkele honderdduizenden euro naar Groot-Brittannië. Nu, een flink deel van de uitvoer © Thinkstock

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication