42

DYNAMIEK STARTER De pepersmaak van Misao Sandrine Vasselin promoot een nog miskende specerij die nochtans meer aandacht verdient: peper van Kivu. Dit gebeurt in het raam van een samenwerking met de lokale vereniging Cernadi Kivu. Guy Van den Noortgate O ndanks haar passie voor specerijen en kookkunst werkt Sandrine Vasselin niet in de Horeca en aanverwante beroepen, wel in de banksector. Het is enigszins per toeval dat ze (opnieuw) te maken had met deze specifieke specerij. Tijdens een familievergadering opende ze een doosje dat peper bevatte en, zoals Proust’s madeleine, wierp dit de herinneringen op van smaken uit haar kinderjaren in Afrika, meer bepaald Kivu, waar haar moeder afkomstig van is. Deze voormalige provincie bevindt zich in het oosten van Congo en is vandaag in drie provincies opgedeeld: Noord-Kivu, Zuid-Kivu en Maniema. “Evenals voor koffie of cacao, bestaan er verschillende variëteiten en kwaliteiten in specerijen”, vertelt Sandrine Vasselin. “Zo bestaan er tussen 20 en 30 echt uitzonderlijke pepervariëteiten. Sommige hiervan zijn wel bekend: de peper van Sichuan, de wilde peper van Madagaskar (Voatsiperifery) en de peper van Kâmpôt. Kivupeper is een wilde peper die geweldige aroma’s ontwikkelt.” Vooraleer ze zelf haar onderneming oprichtte, die nu op gang geraakt met een productie van ongeveer 100 kg voor 2016, liet Sandrine Vasselin deze peper aan vrienden en aan vooraanstaande chefs proeven. De chefs, die steeds op zoek zijn naar kwaliteitsproducten, werden al gauw overtuigd door de aangeboden stalen. Ondertussen vergaarde mevrouw Vasselin zoveel mogelijk informatie bij specialisten in specerijen, aan wie zij ook haar product voorstelde. Opnieuw was het onthaal bijzonder positief. De vraag bestond dus, maar hoe was het met het aanbod gesteld? “Het is een wilde peper die de mensen lokaal voor eigen consumptie gebruiken”, weet Sandrine Vasselin. “Ik ben dus ter plaatse geweest, in deze streek waar ik nog familie heb, om na te gaan wat de ontginningsmogelijkheden waren van deze natuurlijke hulpbron. Ik heb steun gezocht bij de lokale vzw Cernadi, die in Kivu onderwijsprojecten voert.” Een uniek product voor fijnproevers Ze ging meerdere malen naar het hartje van het tropische woud, daar waar de wilde peper wordt geplukt. “Het zijn moeilijk toegankelijke plaatsen, vaak op meerdere uren stappen van het dorp. Bovendien is dit gebied niet veilig”, vertelt ze. De geplukte peper heeft de vorm van een rode bes die nadien moet worden bewerkt door wassen en drogen. 40 BECI - Brussel metropool - november 2016 Door uitdroging verliest de peper meer dan de helft van zijn gewicht. Daarna is hij klaar voor export in bulk via Goma en daarna Addis-Abeba per vliegtuig. “De ULB, waarmee we samenwerken, ontwikkelde al wat betreft de productie, de droging en de verwerking van de bessen. Allemaal volgens traditionele procedés.” De Kivupeper is voor fijnproevers bestemd. U vindt het product in sterrenrestaurants, gourmetzaken en biowinkels, waar het onder het merk Misao zal worden verkocht. Eerst prospecteerde Sandrine Vasselin de Belgische markt, maar het is nu al duidelijk dat Kivupeper ook in het buitenland liefhebbers zal vinden. En toch zal de productie, gelukkig genoeg, nooit industrieel worden. Hooguit denkt Sandrine Vasselin aan een kwekerij in de buurt van de dorpen binnen een jaar of drie, om het werk van de lokale medewerkers te vergemakkelijken. Naast de kwaliteit van het product, valoriseert het project een lokale en duurzame hulpbron. Voor de lokale bevolking betekent dit vaak betere inkomsten dan wat ze kan verkrijgen door arbeid in de mijnbouw. Deze inkomsten zullen bovendien lokaal worden herinvesteerd ten voordele van de bevolking. En ook in België zullen er banen ontstaan voor de distributie van de Misao producten. ● Informatie: www.misao.be Invest in starters Zeker doen: word lid van de gemeenschap van investeerders om jonge innoverende ondernemingen in Brussel te ondersteunen! • U neemt deel aan de economische ontwikkeling van Brussel. • U zorgt voor verscheidenheid in uw investeringen. • U geniet fiscale voordelen dankzij de ‘tax shelter’ voor startups. Hier moet u zijn: starters@beci.be

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication