40

DYNAMIEK SELF-EMPLOYED CORNER Onbetaald en zenuwslopend Wanbetalers achter de veren zitten, is wellicht de meest ondankbare taak voor een zelfstandige. Het kan soms dramatisch aflopen, met eindeloze geschillen, lege bankrekeningen of een faillissement. De wetgeving op achterstallige betalingen beschermt de KMO’s op een ontoereikende manier. L ucas is architect. Zoals de meeste zelfstandigen is hij ‘s avonds en tijdens het weekend met zijn administratie en boekhouding bezig. “Het ergste vind ik nog het versturen van betalingsherinneringen. Ik beoefen dit beroep nu al 15 jaar en elke maand vervliegt op die manier een deel van mijn inkomsten. Ik word daar razend van.” Een paar jaar geleden ontsnapte Lucas op het nippertje aan een faillissement. Zijn klant haalde allerlei wazige redenen aan om de honoraria niet te betalen. “Ik heb hem voor het gerecht moeten dagen. Ik kreeg op de ganse lijn gelijk, maar toen nadien het vonnis moest worden uitgevoerd, begonnen pas de moeilijkheden. Na eindeloze procedures heb ik ten slotte opgegeven. Het mij verschuldigde geld heb ik nooit ontvangen, maar ik heb wel bijna de helft van het bedrag uitbetaald aan advocaten- en procedurekosten!” Gemiddeld verliezen ondernemingen 3,1% van hun omzet door de schuld van wanbetalers. Op Europese schaal verdwijnt op die manier jaarlijks 289 miljard euro. Stel u voor hoeveel investeringen en nieuwe banen hierdoor verloren gaan! België is een van de landen met de diepste kloof tussen de contractuele en de effectieve betalingstermijnen. Erger nog: in België is 75% van de achterstallige betalingen opzettelijk, duidelijk hoger dan het Europese gemiddelde van 68%. Hier dient gezegd dat de sancties tegen wanbetalers in sommige sectoren veel te mild blijven. Als u uw gsm-abonnement niet betaalt, wordt de dienst na twee herinneringsbrieven verbroken en mag u gepeperde nalatigheidsboetes betalen. Maar als u huisschilder bent, zal het voor u niet gemakkelijk zijn om de op het plafond aangebrachte verf weg te halen! Zo gaat in de bouwsector 5,1% van de omzet door niet terugwinbare schuldvorderingen verloren (hoger dan het Europese gemiddelde van 3,9%). Vooral KMO’s zijn getroffen. Grotere ondernemingen beschikken over krachtiger juridische middelen en ze hebben bovendien de neiging om de last naar de KMO’s te verschuiven. Ze maken gebruik van hun economisch gewicht om langere betalingstermijnen bij kleinere leveranciers af te dwingen. Uit een studie van de European Payment Index vernemen we dat 43% van de KMO’s door hun grote klanten 38 BECI - Brussel metropool - november 2016 werden benaderd om soepeler betalingsvoorwaarden voor te leggen. Talrijke KMO’s zitten dus klem tussen de druk van hun grote klanten en de behoefte aan de betaling van facturen. Veelzeggend cijfer 1 op 4 Dit is het aandeel van faillissementen dat in België aan onbetaalde facturen te wijten is. Om dergelijke ellende te vermijden, biedt IZEO aan zijn leden een inningsdienst voor achterstallige facturen. www.izeo.be IZEO eist een beter aan zelfstandigen en KMO’s aangepaste reglementering. Er wordt gereglementeerd over telefonische roaming tarieven, postorderverkoop en zelfs de productie van rijsttaarten. Waarom dan geen betere wetgeving rond betalingstermijnen? Kleine bedragen en grote zorgen Laattijdige betalingen, onvermogende klanten, geschillen … Voor kleine bedragen blijft het probleem vaak zonder oplossing. Het mechanisme om schuldvorderingen terug © Thinkstock

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication