38

DYNAMIEK TRANSITIE Een verpakkingsrevolutie in Brussel B elgië is kampioen in het sorteren van huishoudelijk verpakkingsafval. Dat weet iedereen. Minder bekend is zijn statuut van R&D specialist in het ontwerp van verpakkingen. Dit is evenzeer een belangrijk onderwerp, net vóór de Europese Week voor Afvalvermindering, die dit jaar precies focust op minder verpakkingen. “De concrete verbeteringen in sortering, recycling, milieuvriendelijk ontwerp en de studie van verpakkingsfuncties kregen steun, aanmoedigingen en een grootschalige verspreiding dankzij Preventpack, het platform dat Fost Plus en Val-i-pac hebben ontwikkeld, naast de tools Pack4Ecodesign en Pack4Recycling en onze regelmatige bezoeken aan ondernemingen”, vertelt Fost Plus woordvoerster Fatima Boudjaoui. Niet vergrendelde innovaties Bij Unilever in Vorst hebben de Dove teams jarenlang nagedacht over de miniaturisatie van de verpakking voor Dove deodoranten. Ankatrin Pessemier, Senior Brand Manager bij Unilever, begeleidde de evolutie van het compressed gamma. Hierdoor kon de vereiste hoeveelheid aluminium met 20% worden teruggeschroefd, en het drijfgas met 50%, voor hetzelfde productvolume. Het project vergde nagenoeg zeven jaar onderzoek, maar het loonde blijkbaar de moeite. Daarvan getuigt Ankatrin Pessemier : “Als 1 miljoen Belgen de voorkeur geven aan de ‘compressed’ formule, besparen we 530 ton C02 per jaar en 28 ton aluminium”. Indrukwekkende cijfers, zeker als we beseffen dat het marktaandeel van Dove, in absolute cijfers, meer dan 1 miljoen mensen bedraagt. Miniaturisatie heeft ook zijn voordelen voor het vervoer en voor de distributeur, die op die manier meer plaats vrijmaakt in de rekken. Ook de consument wint plaats in zijn badkamermeubel als hij voor de compressed formule kiest. Deze technische innovatie ging bij Unilever gepaard met een tweede, op juridisch vlak: voor de ‘compressed’ verpakking werd geen enkel octrooi aangevraagd. Dit legt Ankatrin Pessemier eenvoudig uit: “We laten de concurrenten toe deze technologie over te nemen. Wij dragen op die manier bij tot haar grootschalige verspreiding.” Dit was een wijze keuze want de winkelketen Kruidvat besliste het voorbeeld van Unilever te volgen en op haar beurt een compressed deodorant onder distributeursmerk op de markt te brengen. Verpakkingen kunnen milieuvriendelijker worden geproduceerd en bovendien voordelen opleveren voor de consument en de producent. Dit bewijzen Unilever en Suez België. Johan Debière De compressed verpakkingen van Unilever sparen 20% aluminium en 50% drijfgas uit. Goed bedacht kopje In Sint-Agatha-Berchem is Suez België bijzonder trots op zijn Cup2paper. Het is veel meer dan een voor recycling vatbaar kopje voor een warme drank. Cup2paper werd als concept bedacht door Suez België en Nederland, in samenwerking met BioLogical Solutions. Het is bedoeld voor ondernemingen die warme dranken aanbieden. De kopjes worden ter beschikking gesteld van ondernemingen, samen met een communicatiekit en een specifieke container voor de inzameling van de gebruikte kopjes. Suez komt de volle container afhalen om de inhoud te recyclen. Meteen een oplossing voor het eeuwige dilemma tussen plastic en glas, tussen wegwerp en wasbaar, en dit alles zonder sorteerfouten. De ontwerpers hebben aan alles gedacht, aangezien er op elke kopje een zone is waar de gebruiker zijn voornaam kan schrijven, zodat het kopje de ganse dag lang meekan. Lieven Fermon: “De Cup2paper formule biedt ten minste 10 voordelen: ze behoudt het aroma van de drank, is 100% voor recycling vatbaar, heeft een minimale impact op het milieu, is totaal CO2 gecompenseerd, gebruikt uitsluitend duurzaam papier, vereist geen aparte inzameling, vermindert het gewicht van het restafval, wordt uitsluitend geproduceerd met GGO-vrije maïs en draagt bij tot het duurzame imago van de ondernemingen die ze gebruiken.” Resultaat: een nieuwe commerciële activiteit voor Suez, een beter beschermd milieu en bespaarde hulpbronnen. ● Info: Laurie Verheyen, Adviseur Kringloopeconomie bij BECI, lv@beci.be, 02 210 01 75. Zie ook: www.preventpack.be www.pack4ecodesign.org www.pack4recycling.be www.cup2paper.com 36 BECI - Brussel metropool - november 2016 © R.T.

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication