24

TOPIC Enterprise Europe Network steunt KMO’s INTERNATIONALE HANDEL Entreprise Europe Network (EEN) zag in 2008 het daglicht om Europese ondernemingen te ondersteunen in hun innovatieprocessen en hun internationale activiteiten. Sindsdien speelt EEN een vooraanstaande rol voor talloze Brusselse KMO’s. Ze krijgen begeleiding van BECI en Impulse, de lokale contactpunten van het netwerk. David Hainaut E EN is tegelijk een databank, een informatiebron voornamelijk over internationale reglementeringen, en de organisator van vormingen en seminars … Kortom een volwaardige economische controletoren. In het raam van haar netwerk richt de organisatie bovendien zgn. ‘matchmaking events’ in: dit zijn internationale ontmoetingen met een zeer schappelijke deelnameprijs. “Evenals de economische missies zijn zulke ‘matchmakings’ voor ondernemingen de gelegenheid bij uitstek om op eenzelfde plaats talrijke potentiële partners te ontmoeten”, vertelt Jean-Philippe Mergen, EEN-verantwoordelijke bij BECI. Met zijn team adviseert hij ondernemingen en beantwoordt hij alle vragen, ook de meest specifieke. “De ondernemers kunnen hun contacten via ons platform op voorhand uitkiezen en daarna afspraken vastleggen. Zo ontmoeten ze soms 10 tot 15 mensen in één dag, met gesprekken van ongeveer een half uur. Zoals het ook het geval is tijdens een economische missie, kan elke onderneming een programma op maat hebben en ondernemingen van haar sector ontmoeten.” EEN coördineert jaarlijks tientallen dergelijke activiteiten, vaak in parallel met internationale vakbeurzen waar de ondernemingen die het wensen ook een stand kunnen krijgen en waar bezoekende ondernemingen naar op voorhand vastgelegde afspraken kunnen gaan. “De formule is vrij eenvoudig en standaard. Het volstaat dat u zich via een presentatieformulier registreert. Bepaalde beurzen zijn jaarlijks een ‘must’. Andere wisselen in functie van tijdgebonden thema’s. Denk maar aan een evenement rond drones, Smart Cities enz.” Relaties aanknopen: dit is van belang voor Catherine Bodson die, samen met Julien Leclercq, helemaal opgaat in hoogstaande landbouw en kwalitatieve culinaire bereidingen. Zij produceert namelijk onder de naam Pipaillon een assortiment uitzonderlijke conserven in glazen bokalen. In de maand februari nam ze deel aan de Biofach beurs in Neurenberg – de grootste Europese beurs voor bio agrovoeding. “Dit bleek in meerdere opzichten nuttig: de ontmoeting met andere Brusselse producenten was belangrijk, want het was onze eerste vakbeurs in het buitenland en wij weten dat de eerste jaren nooit gemakkelijk zijn. Ik ben naar huis teruggekeerd met een heleboel adressen van nieuwe klanten en leveranciers. We stonden onder de indruk van de solidariteit die tussen ondernemers heerst, de uitwisseling van ervaringen en het advies over kwaliteit! In Biofach kregen we ook nuttige feedback over onze producten en hoe we ons beter zouden 22 BECI - Brussel metropool - november 2016 Catherine Bodson, voor de etalage van haar conservenzaak. kunnen positioneren. De beurs gaf ons een goed inzicht in de huidige markt. Dit verblijf in Duitsland heeft zijn vruchten afgeworpen: we hebben onder andere een middel gevonden om de kost van de etikettering tot een kwart te herleiden, wat zeker niet verwaarloosbaar is!” Catherine Bodson nam ook deel aan een matchmaking met een producent van bio soepen uit Nederland. “Opnieuw een mooie uitwisseling van ervaring. Wij overwegen echt om op die mensen een beroep te doen voor de productie van een gamma Pipaillon soepen, want onze huidige uitrusting laat ons niet toe aan een redelijke kost te produceren. Onze recepten en hun deskundigheid, dus.” Belgische ondernemers blijven internationaal fel gewaardeerd voor hun bescheidenheid, discretie, soepelheid, betrouwbaarheid en vooral voor hun aanzienlijk aanpassingsvermogen. Deze elementen zijn bijzonder nuttig wanneer het erop aankomt meer bekendheid te verwerven voor onze merken. “Wij houden een oogje in het zeil om na te gaan welke evenementen een meerwaarde bieden aan Brusselse ondernemingen. Dit geldt voor de voedingssector, mode, diensten of wat dan ook”, besluit de heer Mergen. Jaarlijks levert het EEN netwerk en de honderden entiteiten uit een vijftigtal landen die ertoe bijdragen, informatie en diensten aan meer dan 2 miljoen KMO’s. Dit is van vitaal belang nu de bedrijfswereld het hoofd moet bieden aan talrijke, onder andere technologische doorbraken. ● Contact : Jean-Philippe Mergen, 02 210 01 77 jpm@beci.be

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication