49

Het Mediapark tunnel voor tram en auto gegraven die het plein zal verlossen van haar autorodeo. Zodoende kan de wijk weer ademen en kunnen automobilisten en MIVB-ers elke dag kostbare minuten winnen. Tegenstanders van het project wijzen op de kostprijs van zowat 250 miljoen euro en de logica die de verkeersstroom behoudt, in tegenstelling tot het doel van het irisplan (20% minder verkeersstroom tegen 2018). Hoe dan ook, voor 250 miljoen zullen de aannemers veel aarde moeten bewegen, dus we mogen ons alvast verwachten aan een enorme werf die eerst een negatieve impact op het verkeer zal hebben. Zeker omdat het Meiserproject in feite een beetje meer omvat dan het plein zelf en het voor afbraak bestemde viaduct: naburige wegen, een deel van de Wahislaan en het begin van de Leopold III-laan worden ook in dit project opgenomen, wat de alternatieve verkeersroutes nog ingewikkelder maakt. Het leven op de weg Brussel binnenrijden via de E40 heeft zo zijn charmes: brede rijstroken waarop men kan slalommen vooraleer men beslist welke tunnel men zal nemen, een ruimte zo breed als een sovjetlaan, een open zicht op de hemel, enz. Binnenkort is dit verleden tijd. In een klein Gewest als het onze begint elke m2 te tellen. En de straten in de buurt van de autosnelweg tellen heel wat kiezers die niet meer willen wonen tussen lege kantoorgebouwen in straten die veel weg hebben van opritten van autosnelwegen. Er is dus een inkrimping van de E40 voorzien, met een fikse correctie van de milieukwaliteit voor de naburige wijken en een poging om de kantoren samen te brengen in het mediapark. Andere projecten die de mobiliteit zullen beïnvloeden: • Wegen: versmallen van de Generaal Jacqueslaan (twee wegstroken per richting en een fietspad), einde voorzien in 2017; Belliard: renovatie van de gasleidingen en de voetpaden, afbraak van een huizenblok, einde op 30 september; Oudergemlaan: werken per rijstrook waarbij de 4 rijstroken tot 2 worden herleid, tot 15 november; enz. Rare naam als we weten dat de media vandaag nooit echt aan een plaats zijn gelinkt. Maar ja, de naam doet verkopen en hij herinnert aan de historische vestiging van onze nationale tv-zenders. De “ontwikkelingspool Reyers” strekt zich uit tussen de E40, de Leuvensesteenweg en de Kolonel Bourgstraat. Hier heeft men de ambitie om een hele wijk te hertekenen en te herschikken met voorzieningen, park, KMO’s en vooral woningen. De urgentie achter deze ambitie is dat men wilde ingaan tegen de plannen van de RTBF en de VRT om te vertrekken en de gemeente op te zadelen met twee monsterlijke stadskankers in wording (de twee onvoldoende geëxploiteerde sites tellen samen 189.000 m2 terwijl 95.000 m2 zou volstaan). Ongeacht de inzet gaat het hier om een kolossaal project met een bouwpotentieel van 450.000 m² dat men zal verdelen tussen woningen (55%), handelszaken (10%), voorzieningen en vestigingen van economische activiteiten (35%); het is dus heel waarschijnlijk dat werken op deze strategische plaats tot al even kolossale verstoringen zullen leiden… • Metro Noord: van 2018 tot 2022 zonder vertraging… Wetende dat het startschot van het project aanvankelijk twee jaar eerder was voorzien. • Plan voor de reconstructie van het premetrostation Lemonnier onder het Grondwetplein en aanleg van de Grondwettunnel die zal toelaten om de tram ondergronds onder de Fonsnylaan te laten De Lijn voorziet de uitbouw van drie “sneltram” lijnen naar en rond Brussel tegen 2020. 1 http://www.auderghem.be/nl/wegenwerken BECI - Brussel metropool - september 2015 47 rijden: timing metro Noord? • Verlenging van tramlijn 8 naar Rodebeek, werken van 2015 tot 2018. • Schuman-luchthaven: via de Schuman-Josaphat-tunnel een verbinding van minder dan 10 minuten tegen einde 2015. • GEN, BEN, aanbod voorsteden: de naam heeft geen belang… • Zuidstation: heraanleg terminals van Thalys en Eurostar en heraanlegproject van het hoofdgebouw (met Jean Nouvel-gevel? Niets is nog zeker) • Fietspaden in Brussel: 80 km voorzien; werken (of verf op de weg?) van 2016 tot 2018. • Project De Lijn/Brabantnet: 2016-2020. © De Lijn © Buur-Stratec

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication