35

TOPIC “De tijd is rijp om verandering aan te durven” MOBILITEIT EN LOGISTIEK Tijdens de zomer stelde Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant haar strategische visie voor de spoorwegen voor. De omstandigheden zijn verre van ideaal: een schuld van meer dan vier miljard euro en de openstelling van de markt voor de concurrentie zetten de toekomst van de Belgische spoorwegsector op de helling. De minister oordeelt dat de verbeteringen die in het verleden werden uitgevoerd, vandaag niet meer volstaan. Met haar plan beoogt ze een aanbod en diensten die de klant écht overtuigen. Propos recueillis par Gaëlle Hoogsteyn De luchthaven op zoek naar een nieuw evenwicht BECI: De luchthaven is van groot belang voor de werkgelegenheid. Hij zorgt namelijk voor 20.000 banen en daarnaast 40.000 indirecte jobs. Is de Staat van plan investeringen te blijven aantrekken? Jacqueline Galant: Jazeker. De steun aan de werkgelegenheid is een van de prioriteiten van de regering. Wij ondersteunen de economische activiteit van de luchthaven, maar beseffen dat een evenwicht moet worden gevonden tussen ontwikkeling en veroorzaakte hinder. Dit evenwicht zal heel moeilijk te bereiken zijn. De luchthaven is namelijk een erfenis van het verleden. Hij ligt vlakbij de stad en is dus gemakkelijk toegankelijk. Met deze grote troef gaan echter ook een aantal nadelen gepaard. Ik begrijp de wrevel van de omwonenden, maar ik wil ook rekening houden met de Een gemakkelijk te bereiken luchthaven vlakbij de stad zorgt natuurlijk voor hinder, maar het is ook een grote troef mensen die in de luchthaven werken en er veel belang aan hechten. De verdwijning van de luchthaven zou voor hen en voor gans het land rampzalig zijn. Ik werk dus aan een plan die, naast structurele maatregelen, de oprichting van een onafhankelijk orgaan voorziet om de situatie te stabiliseren en een duidelijk kader te schetsen voor alle betrokkenen. Dit vergt echter tijd. Tijdens de afgelopen jaren toonden de constante veranderingen aan hoe complex dit vraagstuk wel is. Wordt er aan het probleem van de geluidshinder niet te zwaar getild? In 2014 verwerkte de luchthaven 24 miljoen passagiers (even veel als in het jaar 2000), maar dan wel met 30% minder vluchten. Dit dossier vertoont ook psychologische kantjes, maar de geluidshinder kan in geen geval worden ontkend. Ik ben het probleem zelf in bepaalde gemeenten gaan vaststellen. Nu is het wel zo dat de constante focus op dit vraagstuk voor heel wat onnodige en contraproductieve spanningen zorgt. Ik ontmoet alle afgevaardigden van omwonersverenigingen en de betrokken burgemeesters. Hieruit blijkt hoe veelzijdig de waarheid wel is. Iedereen heeft zijn eigen interpretatie. Sommigen zouden de luchthavens willen specialiseren. Zou dit voor de luchtvaartmaatschappijen haalbaar zijn? Een van de grote struikelblokken in België is het uitblijven van een tussenhavenlijk beleid. Ik ga daar trouwens werk van maken. Luchthavens zijn een gewestelijke bevoegdheid. Daarom wens ik als federale minister de betrokken gewestelijke ministers samen te brengen om nationaal over dit vraagstuk na te denken. Er kan natuurlijk geen sprake zijn van initiatieven zonder bezinning of overleg. De liberalisering van het spoor in het verschiet Hoe kunnen we ons voorbereiden op toekomstige concurrenten, nu de NMBS financieel zwak scoort? De voorstellen van de Europese Commissie willen het vervoer van personen vanaf 2019 voor de concurrentie openstellen. Dit dossier komt hoogstwaarschijnlijk op de werktafel van de twee komende Europese voorzitterschappen: Luxemburg en daarna Nederland. Met deze openstelling gaan uitdagingen gepaard. De overheidsdienst en de kwaliteit mogen hier in geen geval onder lijden. Wij hebben nu vijf jaar de tijd om orde te brengen in de spoorwegen en de prestaties te verbeteren. De inspanningen die onze maatschappijen in de komende jaren zullen moeten leveren, zijn ook de gelegenheid om de efficiëntie van de grote Europese BECI - Brussel metropool - september 2015 33

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication