11

THINK TANK Brusselse kaderleden en bedrijfsleiders gaan voor Brussel Metropool Een onafhankelijke studie bevestigde onlangs dat ons magazine het meest gelezen maandblad van de in Brussel werkende kaderleden en bedrijfsleiders is. Zulke resultaten moedigen ons aan om ons tijdschrift nog te verbeteren. Emmanuel Robert, hoofdredacteur De studie Kaderleden en Bedrijfsleiders (Executive Survey) geldt als een begrip in de mediaberoepen. Ze wordt sinds 1981 om de drie jaar georganiseerd om een duidelijk beeld te schetsen van het mediagebruik door topmensen van Belgische ondernemingen. Onder media verstaan we niet alleen de geschreven en audiovisuele pers, maar ook internet en de sociale media. De onafhankelijkheid van de studie wordt verzekerd dankzij financiering door de ganse Belgische pers (en dus niet door een bepaalde uitgever). Dat zijn de groepen Rossel (Le Soir, La Nouvelle Gazette…), Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad…), De Persgroep (Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Tijd, L’Echo…), IPM (La Libre, La Dernière Heure…), Roularta Media Group (Knack, Le Vif-L’Express, Trends-Tendances…) en de kamers van koophandel, waaronder BECI. De uitvoering wordt aan het beroemde TNS instituut toevertrouwd. De jongste editie van de studie dekt de periode tussen februari en december 2014 en analyseert een representatief monster van 1.250 zorgvuldig geselecteerde hogere kaderleden, namelijk mensen die ten minste aan vijf medewerkers leidinggeven en instaan voor een budget van minimaal 25.000 €, in ondernemingen die minstens 10 personen tewerkstellen. Het gaat dus om decision makers die tot de directie behoren (top management: 51% van de bevraagden) of aan het hoofd staan van een dienst (39%). Hun bevoegdheden zijn divers: HR, marketing, juridisch advies, inkoop, opleidingen, ICT enz. Brussel Metropool is het meest gelezen maandblad van de kaderleden en bedrijfsleiders die in Brussel werken. Elk medium heeft zijn troeven De studie bevestigt een algemene trend, namelijk het naast elkaar bestaan van verscheidene media. Alle vooroordelen ten spijt vervangen internet en de sociale media in geen geval de klassieke media. De televisie heeft de radio trouwens ook niet verdrongen, en de radio de kranten niet. Al die media vullen elkaar aan. In feite heeft elk medium zijn tijdstip in de loop van de dag: de radio vooral ‘s morgens (77% luisterdichtheid tussen 6 en 9 uur, ’s ochtends) en de televisie eerder ’s avonds (84% kijkdichtheid na 20 uur). Kranten worden voornamelijk in de voormiddag en in de avond gelezen, echter veel minder in de namiddag. Wat internet en de magazines betreft, die worden doorheen de dag geraadpleegd. De enquête ging de herschikking van ons magazine vooraf. De nieuwe vormgeving van ons tijdschrift werd op 6 januari voorgesteld. Elk medium heeft ook zijn specifiek nut: in de kranten en op radio en tv krijgt u het nieuws heet van de naald; internet en magazines gelden eerder als referentiemateriaal om markten en concurrenten in de gaten te houden en om informatie te verkrijgen over goederen en diensten. Toegegeven, het web is het medium dat bedrijfsleiders het meest gebruiken (90% van de respondenten), maar magazines blijven op een eervolle tweede plaats (meer dan 75%). 78% van de kaderleden en bedrijfsleiders beschouwen magazines trouwens als een ‘nuttige tot zeer nuttige’ informatiebron. BECI - Brussel metropool - september 2015 9

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication