9

TRENDS IN MEDIA / NICK MANNING De media zijn nieuw, de vraag is oud: hoe bereik je je doelpubliek het best? Waar en wanneer leg je het best het lijntje naar je (potentiële) klant? ‘Programmatic’, weerklinkt het dezer dagen eensgezind bij marketeers. Maar is programmatic wel het ei van Columbus? Nick Manning zet er enkele vraagtekens bij. DE KRACHT VAN PROGRAMMATIC Hoe belangrijk zijn sociale media om een merk op te bouwen? NICK MANNING: “Nieuwe Nick Manning staat bekend als medeoprichter van het Britse mediabureau Manning Gottlieb Media en van OPera, de trading company voor Omnicom Media Group. Sinds 2007 werkt hij bij Ebiquity, momenteel als Chief Strategy Offi cer. media werken vooral ondersteunend voor wat je doet via andere kanalen. Niemand zal de sociale media uit het oog verliezen, maar traditionele technieken zijn nog altijd heel efficiënt. Velen zijn zo opgewonden over de nieuwe media dat ze de voeling met de realiteit verliezen.” Is programmatic een gamechanger? NM: “We hebben de echte kracht van programmatic nog niet gezien. Het zal processen automatiseren, er zal ruimte komen om meer strategisch na te denken. Programmatic gaat om doelgericht communiceren. Maar er zijn vele manieren om je doelgroep te bereiken en dat is lang niet altijd via digitale kanalen.” Zal de consument er beter van worden? Krijgt hij minder irritante en meer relevante reclame? Misschien is het wel dé oplossing voor adblocking? NM: “Adblocking neemt toe omdat er zoveel geretarget wordt. De industrie heeft nog niet geleerd om de consument op een redelijke manier te benaderen. En ik heb het niet alleen over native advertising, maar ook over content. We bombarderen consumenten in een omgeving waar ze naar iets specifieks zoeken en al wat errond hangt alleen maar als irritant beschouwen. Reden te meer om te zoeken naar een gezonde mix van kanalen. Dat vraagt om een veel bredere mediastrategie: van klassieke print over e-mail tot digitaal.” Worden kleinere merken benadeeld door die evoluties? NM: “Integendeel. Met een goede strategie kun je met een bescheiden bedrag heel wat bereiken. Meer dan vroeger.” ¶ VOLGENDE MEDIA ZIJN BELANGRIJK OM TE COMMUNICEREN IN EEN B2B-CONTEXT ---------------------------------------- CEO / CMO ---------------------------------------97% 87% 86% 54% 47% 36% 16% 37% 37% 39% 90% 87% 84% DIRECT MARKETING KRANTEN BIOSCOOP MAGAZINES VAKBLADEN RADIO FOLDER EVENEMENTEN TELEVISIE OUT OF HOME (BILLBOARDS + AFFICHES) INTERNET MOBILE Magazines behoren tot de top 5 van de belangrijkste media om in een b2b-context te communiceren. GRATIS PERS SOCIALE MEDIA THE R-EVOLUTION SPECIAL EDITION 09

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication