8

TERMEN ALS ARTISANAAL, VINTAGE, CRAFTED, DISRUPTIVE, ORGANIC… WAAR STAAN DIE NOG VOOR? 4 gesproken. Dat geeft bijzonder veel diepte en punch aan de grote marktonderzoeken, die zij ook doen. Het geeft een extra dimensie en relevantie.” “Een goede raad: ga in het centrum van de cirkel staan en praat met de mensen die niet jouw doelgroep zijn, met believers en non-believers, met mannen en vrouwen, met mensen van hier en mensen van elders, met jongeren en ouderen, zuiderlingen en zonderlingen.” “We hebben behoefte aan kathedraaldenken. Aan de kathedraal van Antwerpen is 170 jaar gewerkt. Bouwheer en kerkvorst die de opdracht gaven voor de bouw en er het geld voor op tafel legden, wisten dat noch zij noch hun kinderen aanwezig zouden zijn op de launch party. Naar zulke projecten wordt gesnakt. Je ziet trouwens dat hier en daar mensen bezig zijn met dingen die op zeer lange termijn moeten renderen. Een prachtig klein kathedraalproject is het lichtpeertje dat Jake Dyson (zoon van James, bekend van de zakloze stofzuiger) heeft ontwikkeld, een ledverlichting die het 40 jaar volhoudt.” DE ANGST VAN DE MILLENNIALS: THAASOFOBIE HK: “Derde trend. Het belang van de verrassing, van serendipiteit: het vinden van zaken waar je niet naar op zoek was. De aangekondigde megatrends van jaren geleden krijgen hun tegenvoeters. Zo krijgt de trend van de globalisering een tegenreactie in de aandacht voor en het belang van het lokale. Ook multinationals houden daar rekening mee. Maar ook de digitalisering krijgt nu een sterke analoge tegenreactie. Niet van nostalgische babyboomers, maar vooral van twintigers, van digital natives. Zij beginnen bijzondere waarde te hechten aan analoge dingen, zij zoeken een evenwicht in het fygitale: het fysieke én digitale. Een voorbeeld: veel jonge mensen maken vandaag ambachtelijke producten die ze verkopen via apps. Tweede voorbeeld: het succes van vinylplaten. Er worden er viermaal meer verkocht dan twee jaar geleden. Derde voorbeeld: Singer-naaimachines worden verkocht, niet aan vijftigers maar aan jongvolwassenen.” “E-commerce is in opmars. We hebben weinig tijd en online bestellen geeft ons rust – extra tijd. Wat zegt IBM Research? Dat binnen vijf jaar de verkoop in winkels groter zal zijn dan de onlineverkoop. Wij beamen dat. Ook omdat je het demografisch moet bekijken. Tussen nu en vijf jaar gaan er heel wat mensen met pensioen, die tijd en kapitaal hebben. Die komen ook graag buiten en gaan graag winkelen. Er is geen sense of urgency meer om digitaal te kopen. De winkelervaring zal er dankzij technologie ook op vooruitgaan: pashokjes met digitaal opnamemateriaal zodat je je nieuwe outfit zelf langs alle kanten kunt bezien, betalen zonder kaart. In een steeds meer technologische wereld, in het internet van dingen, wil je eens ontsnappen en van fysieke ervaringen genieten. De essentie is dat je nog eens verrast kunt worden, iets wat almaar minder het geval is op het internet. Tegenwoordig is het al big data en algoritmen wat de klok slaat voor onlinemarketing. Netflix, Spotify, Zalando… ze weten wat je wilt, ze kennen je aankoopgedrag en stellen in het verlengde daarvan dingen voor. Ze doen suggesties die bij jou in de smaak vallen. Dat is prachtig, maar dat versterkt je smaakpatroon en je krijgt almaar meer van hetzelfde. Het verrassende is er niet bij. Wie klikt, krijgt alleen maar smaakversterkers – voorstellen die passen in jouw kraam.” “Twintigers en jonge dertigers hebben één grote angst: thaasofobie. De angst voor de voorspelbaarheid, de angst voor de verveling. Terwijl het op het internet vooral meer van hetzelfde is, willen ze ervaringen die ze niet verwachten. Ze gaan naar Parijs, niet om naar het Louvre of Montmartre te gaan. Wel met Airbnb om met locals op stap gaan. Dat heb je ook als je een winkel binnenstapt, dat magische moment om te botsen op iets waarvoor je meteen een liefde op het eerste gezicht voelt. Iets wat niet in lijn ligt met je keuzes en smaken uit het verleden. Ik wil geen komaf maken met big data, maar wel een lans breken voor de serendipiteit.” ¶ Herman Konings is master in de theoretische psychologie (KU Leuven) en beheerder van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt. Als trendanalist en consumentenpsycholoog geeft hij workshops en lezingen over trends en toekomstverwachtingen aan bedrijven, overheden en hoger onderwijs. Konings is auteur van verschillende bestsellers. Zijn meest recente boek, ‘Futures’, schreef hij samen met Tom Palmaerts en Joeri Van den Bergh. 08

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication