7

als artisanaal, vintage, crafted, curated, disruptive, organic… nog ergens voor staan. Die woorden zijn pure marketing en worden nu ook gerecycleerd door de grote multinationals. Daar is niets verkeerd mee, maar steeds meer twijfelt de consument aan de oprechtheid van die woorden. Ze worden betekenisloos, een louter marketingbegrip, een reden om meer geld te vragen. Jammer. Wat oorspronkelijk als doel had de wereld te verbeteren, wordt nu ook geassocieerd met kortetermijngraaien. Ik denk dat de meerderheid van de barista’s en foodtruckliefhebbers nog wel oprecht is, maar er zijn kapers die de geloofwaardigheid ondergraven. Het zijn de millennials, jonge mensen, die tegen McDonald’s zeggen: ‘Hou toch op met jullie salades te verkopen als organic.’ Er is niets mis met McDonald’s, maar wees geloofwaardig en zeg dat je producent bent van guilty pleasures.” “Hetzelfde met transparantie. Hoeveel bedrijven pakken 92% isc g s t Toch heeft 71% een Facebook-account en 40% twittert. k p sna DOORBREEK DE CIRKEL: 361° HK: “Leer naar de wereld kijken met een extra graad: TERWIJL HET OP HET INTERNET VOORAL MEER VAN HETZELFDE IS, WILLEN WE ERVARINGEN DIE WE NIET VERWACHTEN 361°-waarneming. Trend nummer twee. De extra graad boven op de 360°-waarneming is de spiegel waarin je moet kijken. Het is jouw innerlijke stem die zegt: voor elke beslissing die je neemt vandaag, kijk eens welke impact die heeft op de toekomst van je kinderen, je kleinkinderen en je achterkleinkinderen. Als je dat kunt doen, leer je op de lange termijn denken en handelen. Dat heeft de wereld van nu nodig. Dat geldt ook voor marketeers: kom eens van de troon af.” “In Nederland vragen bedrijven als Unilever en Honig aan hun topmanagers om eenmaal per jaar aan te bellen bij wildvreemden. Beetje Man Bijt Hond. Steekproefomvang: één. Voor wie de termen kent: N=1. De topmanagers vragen of ze mogen binnenkomen, een kijkje in de koelkast mogen nemen, aanzitten aan de maaltijd om te horen waarover er wordt daar niet mee uit? In vele gevallen is transparantie een woord zonder inhoud. Zeg dus niet dat je transparant bent, laat het zien in wat je doet. Ga voor transperience: transparantie die je aan den lijve ervaart, die echt is.” “In de trendy wijk Shoreditch, zowat het hipsterhoofdkwartier van Londen, beginnen mensen zich ook te ergeren aan die tweedeling. Als je daar een hipsterbroodje of wat granen wilt eten, betaal je al snel 10 pond. Dat is niet meer geloofwaardig. Daar wordt ook gegraaid. Vandaar: antiauthenticiteitsmarketing. Kritische marketing.” 4 THE R-EVOLUTION SPECIAL EDITION 07 e w n e er fy i e m e t e n s sie k n w l e s hc e e n d on e l i e h p e e ol ont w r I le d

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication