6

TRENDS IN CONSUMER BEHAVIOUR / HERMAN KONINGS Om de samenleving – en dus ook de consument – van morgen te kennen, breek je het best uit de cirkel van het veelgeroemde 360°-denken. Leer ook denken als de kathedralenbouwers en laat je eens verrassen. Trendwatcher Herman Konings kiest drie inzichten om onze blik scherp te stellen. WEG VAN HET VOORSPELBARE U gaat door het leven als trendwatcher. Hoe pakt u zoiets aan? Hoe legt u de vinger op de trends van morgen? HERMAN KONINGS: “Ik noem mezelf een veranderingspsycholoog, in lijn met mijn opleiding als theoretisch psycholoog. Ik wil begrijpen wat mensen vandaag anders doen dan gisteren. En ik probeer te begrijpen wat mensen morgen anders zullen doen dan vandaag en wat aan de basis ligt van die verandering. Hoe veranderen waarden, gedragingen, consumptie…? Dat antwoord zoek ik door te praten met wetenschappers uit de sociologie, psychologie, antropologie, filosofie, demografie, geschiedenis, economie…” ANTI-AUTHENTICITEITSMARKETING Welke antwoorden hebt u van hen gekregen? Wat komt er op ons af? HK: “Ik zie drie grote trends. Trend nummer één: het belang van anti-authenticiteitsmarketing. Enkele jaren geleden vroegen we ons al af hoever je kan gaan met de trend van nostalgie. Anti-authenticiteitsmarketing gaat nog verder en belicht onder meer de graaicultuur van de hipstergemeenschap. Ik heb het een beetje gehad met die Silicon Valley-hype. En dan heb ik het niet over wat er allemaal mogelijk is en de onwaarschijnlijke impact van die technologiebedrijven, maar wel over de blinde adoratie voor die geeks en nerds en hipsters die in dat wereldje rondlopen. In Silicon Valley zijn er heel veel start-ups en jonge ondernemers die dag en nacht werken en alles opofferen – dat wordt daar verhéérlijkt – om the next big thing te worden. Iedereen wil er een bedrijf oprichten en dat snel voor 10 miljoen verkopen. Dat is fantastisch, maar ook dat is kortetermijndenken. Hun liefde en motivatie willen ze niet uitwerken, maar wel zo snel mogelijk doorverkopen aan een gigasysteem. Er is een graaicultuur in Silicon Valley, waarbij dollartekens het motief zijn en niet een waarde als duurzaamheid.” “Je hebt ook de hipstercultuur in steden en nieuwe wijken, waar mannen met baard en potske (ook al is het 25 graden in de zomer) fantastische bereidingen, cereal constructies, speciale koffies en cocktails maken en daar héél veel geld voor vragen. De consument begint zich af te vragen of termen 06

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication