5

te nemen, en waar we dan naartoe gaan, ontdekken we wel onderweg. Dat is de reis.” Hoe moeten bedrijven een gezonde groei realiseren? JH: “Focus is het allerbelangrijkste. Killing the squirrels. In de animatiefilm Up! is de hond voortdurend afgeleid door eekhoorns. Wel, dat is wat we niet moeten doen. Onwelkome onderbrekingen, nietszeggende modegrillen, nergens toe leidende trends… zorg ervoor dat ze je blikveld niet vervuilen. Elimineer die kleine afleidingen.” Hoe onderscheid je een squirrel van een relevante trend? JH: “Door telkens te kijken of ze iets toevoegen aan je basisuitgangspunt: consumententevredenheid. Kijk altijd door die filter en je ziet al snel of iets onbenullig is, dan wel een kans of een bedreiging voor je business.” Zijn adblockers, native advertising, programmatic… trends die marketeers leiden of zijn ze een afleiding? JH: “Alles wat je nu noemt, zijn blijvers. Maar het is ook niet meer dan wat het is: een andere manier om advertenties te plaatsen. Het proces dat ertoe leidt dat je iets koopt, dat verandert niet. Daar moet onze focus op gericht zijn.” Vereist een nieuwe wereld nieuw leiderschap in de bedrijven? JH: “De rol van de HET BESTE MERK WORDT BEKEKEN EN BELUISTERD. NIET OMDAT HET OP INTERNET, TV OF IN PRINT ZIT, MAAR OMDAT HET DE MEESTE WAARDE BIEDT CMO wordt breder en strategischer. Zijn dagen als chief advertising officer zitten er bijna op. Hij is verantwoordelijk voor de totale kostprijs van een product, van idee tot klantentevredenheid (total cost of ownership). Dat is heel wat meer dan een advertentiebeleid uitstippelen. De manier waarop we informatie zoeken verandert, dus waarom zou de manier waarop we media kopen ook niet veranderen? Over-thetop content (OTT), digitale content, begint stilaan meer volwassen te worden. En ja, het is gemakkelijker dan vroeger om concurrent te worden, maar hoe beter je concurrent, hoe sterker jij bent. Wie de beste is, wordt bekeken, wordt beluisterd. Omdat je de meeste waarde biedt, niet omdat je op internet, tv of in print zit.” ¶ Van global business celebrity tot Maverick marketeer: over Jeffrey Hayzlett werd al veel gezegd en geschreven. In de VS heeft hij zijn eigen primetime-tv-programma ‘C-Suite with Jeffrey Hayzlett’, waarin hij C-level executives interviewt. Daarnaast is hij voorzitter van C-Suite Network, ’s werelds meest invloedrijke netwerk van bedrijfsleiders. Hayzlett, gewezen CMO bij Kodak, deelt zijn inzichten in programma’s op Bloomberg, Fox Business, CNN, Forbes en Mashable, en hij zat drie seizoenen in de jury van Celebrity Apprentice op NBC. Hij is een socialemedia-evangelist en behoort tot de top C-level twitteraars in de wereld. Na twee bestsellers schreef Hayzlett onlangs zijn derde businessboek: ‘Think Big, Act Bigger: The Rewards of Being Relentless’. 70% van de CEO’s/CMO’s meet effectief de tevredenheid van de klanten. 3 op de 4 van hen reageren actief op negatieve berichten over de organisatie. THE R-EVOLUTION SPECIAL EDITION 05

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication