4

KEYNOTE / JEFFREY HAYZLETT Elimineer de eekhoorns. Hou je niet bezig met onbenullige afl eidingen en focus je op je kerntaak. Jeffrey Hayzlett mag dan groot denken en groot handelen en daar boeken over schrijven, zijn uitgangspunten blijven behapbaar en op maat van de gemiddelde mens. EEN MERK IS EEN NAGEKOMEN BELOFTE Wat is het geheim van succesvolle bedrijven? JEFFREY HAYZLETT: “De bedrijven en organisaties die boven het maaiveld uitsteken, hebben één ding gemeen: ze richten zich op consumententevredenheid. Alles draait om relaties, een merk is niets meer dan een ingeloste belofte. Bedrijven die het goed doen, leveren grote inspanningen om vertrouwen op te bouwen. Dat komt van twee kanten en gaat uit van de veronderstelling: ‘Als jij dit voor mij doet, doe ik dat voor jou.’ Op die manier transformeert Apple zijn gebruikers in fans van het merk.” Welke merken hebben dat goed begrepen? JH: “Domino’s heeft in de VS een sterke actie gericht op een belofte: ‘Wij bezorgen uw pizza binnen de 30 minuten. Anders is ie gratis.’ De campagne was een enorm succes. Geen discussie over smaak. Wel over een service. Consumenten houden daarvan.” Think Big, Act Bigger, heet uw nieuwe boek. JH: “Bijna elk bedrijf begint als een one-man band: de enthousiaste ondernemer. Die omringt zich met mensen die enthousiast meestappen in zijn verhaal en nog even later verschijnen de techneuten. Maar sommigen slagen er niet in om voldoende tijd en middelen te vinden om verder te investeren.” FOCUS IS HET BELANGRIJKSTE Waar ligt het verschil tussen slagen en mislukken? JH: “Voor elk bedrijf dat wil groeien, is het fundamenteel om alle hindernissen te nemen en een attitude aan te leren die hindernissen uit de weg ruimt in plaats van erover te emmeren. Voor die bedrijven is het essentieel om de werknemers de kracht te geven die ze waarschijnlijk altijd al hadden, maar vergeten zijn te gebruiken. Iets veranderen in je bedrijf is het werk van iedereen. Veelal zijn die obstakels abstracte constructies van de geest. Denk aan de excuses die mensen gebruiken om te zeggen dat ze iets niet voor elkaar zullen krijgen. Je moet zelf de macht grijpen om die hindernissen te overwinnen. Dat is een kwestie van focus en keuzes. Je grootste tegenstanders zijn de stemmen in je hoofd of in je omgeving die zeggen: ‘Dat kun je niet aan.’ Mijn advies: nodig die stemmen niet meer uit aan vergadertafels.” Disruptieve technologieën dreigen bedrijven en organisaties – ja, zelfs de hele economie – onderuit te halen. Moeten we het nieuwe vrezen of omarmen? JH: “We moeten veranderingen altijd omarmen. Dingen blijven niet zoals ze zijn, nooit. Dus moet je alert zijn voor alle mogelijke kansen. Je kunt in de bus stappen of overreden worden door de bus. Ik verkies in de bus te zitten. En ik vind het ook mijn taak zoveel mogelijk mensen mee aan boord HET MERK SPEELT BIJ AANKOOP VAN HEEL WAT PRODUCTEN EEN ROL BIJ MIJN AANKOOPBESLISSING 80% 04

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication