19

om dertig stappen te zetten, dan kunnen we ons daar een beeld bij vormen. Dat is dertig meter. Vraag ik om dertig stappen te zetten vanuit de netwerkgedachte – exponentieel – van één stap naar twee stappen, naar vier, naar zestien… dan ben ik in dertig stappen naar de maan en terug met als surplus nog een paar omwentelingen rond onze planeet. Onze hersenen zijn lineair ‘bedraad’, de volgende generatie technologie heeft dat niet. Wij spreken al vijftig jaar over artificiële intelligentie (‘zullen machines slimmer worden dan mensen?’) en vandaag zien we dat realiteit worden.” BOEKHOUDERS NOCH ADVOCATEN Wat betekent dat praktisch voor marketeers? PH: “Neem Google. Is rijk geworden met key words, maar het hele idee van plaatsen van advertenties gaat in de komende jaren volledig draaien op algoritmen. Daar komt in principe geen mens meer bij te pas die denkt: waar is het nuttig om bepaalde advertenties te plaatsen? We komen in een radicale innovatiegolf terecht waar heel wat jobs dreigen te verdwijnen. Waar we vreesden voor de blue collar workers, de arbeiders die hun baan zagen verdampen door robotisering, wordt nu veel vlugger de white collar workers de wacht aangezegd. Veilig achter een bureau wordt verleden tijd.” Creëert de nieuwe technologie ook nieuwe taken voor de mens? PH: “Het is duidelijk dat Peter Hinssen behoort tot de Europese top op het vlak van disruptieve innovatie. Op vijftien jaar tijd richtte hij vijf succesvolle bedrijven op, waarvan nexxworks het meest recente is. Hinssen is docent aan verschillende internationale businessscholen, zoals de London Business School, en fungeert als board advisor bij ‘The Center for Digital Transformation’ aan de Universiteit van Californië. Hij maakt als expert deel uit van ‘Digital Minds for Belgium’, een initiatief van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Zijn meest recente boek, ‘The Spirit of the Valley’, schreef hij samen met Harry Demey en Steven Van Belleghem. we typische skills nodig hebben om in die nieuwe wereld aan de slag te gaan. In onderwijstermen hebben we het over STEM (science, technology, engineering en mathematics). Totaal haaks daarop zal er een grote behoefte zijn aan creatieve mensen die alles op een heel andere manier bekijken, bijna op een filosofische manier. Bij Google zijn meer dan de helft van de mensen nerds beyond belief, STEM-mensen in het kwadraat als het ware, maar je hebt er ook die briljante dingen doen en bijvoorbeeld gedoctoreerd zijn op middeleeuwse geschiedenis. Want zo iemand heeft geleerd om dingen in perspectief te plaatsen, om analyses te maken en relaties te leggen op een hoog abstract niveau.” Ligt er hier een uitdaging voor het onderwijs? PH: “Vroeger was het duidelijk: ‘Doe maar boekhouden, boekhouders hebben ze altijd nodig.’ Wel, als er één job volledig zal worden weggeautomatiseerd, is het die wel. Rechten, nog zo’n job. Perfect vervangbaar door big data, algoritmen en netwerken. De advocatuur wordt volledig gedisrupt. Toch ben ik niet pessimistisch. Mensen zijn slim genoeg om nieuwe kansen te zien, maar er komt een enorme herverkaveling over hoe we naar onderwijs en werk kijken.” Hoe moeten we dan voortaan naar werk kijken? PH: “Het idee ‘werk’ wordt veel vloeibaarder, het wordt een reeks van tijdelijke opdrachten en engagementen. We gaan naar een situatie waarbij mensen tientallen, zo niet honderden jobs zullen hebben.” HET STAREN VAN KONIJNEN Disruptieve nieuwkomers zijn meestal lean-and-mean, maar wat met grote bedrijven die de omslag moeten maken en soms een hele geschiedenis torsen? PH: “Bij grote bedrijven is het probleem niet dat ze geen toegang hebben tot kapitaal, talent en technologie, maar wel dat ze traag werken. Ze zijn nog gericht op een twintigste eeuw waar alles relatief rustig verliep. Nu komen we in een stroomversnelling. Dat zien die grote bedrijven ook en dus denken ze: we gaan iemand aanstellen die zich met die radicale innovatie bezighoudt. Ik kan je verzekeren: dat zijn erg intelligente mensen, maar meestal de meest eenzame binnen dat bedrijf. Elk bedrijf zou een disruption-comité moeten hebben dat zich niet bezighoudt met binnen de lijntjes kleuren en de regeltjes volgen. Veel bedrijven zijn nu bijzonder goed in het volgen van de regels, maar als ze snel moeten schakelen en herdenken wat ze doen met klantenrelaties, netwerken, technologieën… zijn het net konijnen die als versteend in de koplampen van aanstormende auto’s staren.” ¶ ONS BREIN IS EENZIJDIG EN LINEAIR. HET IS HELEMAAL NIET GEBOUWD OP EEN NETWERKGEDACHTE THE R-EVOLUTION SPECIAL EDITION 019

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication