11

MAAKT U ZICH ZORGEN OVER HET GEBRUIK VAN GEGEVENS DIE GEDEELD WORDEN OP HET NET EN NIEUWE MEDIA? Ja, en ik pas mijn gedrag aan / heb mijn gedrag aangepast 67% Ja, maar ik pas mijn gedrag niet aan Nee, ik lig daar niet wakker van 18% 15% 93% van de CEO’s/CMO’s vindt dat inzicht in de consument een topprioriteit moet zijn. is. Wel vinden te veel marketeers nog altijd dat, als je vrouwen aanspreekt, je ze gerust moet stellen en comfort moet bieden. Marketeers moeten ermee ophouden vrouwen te zien als een ‘special project’. Veel klanten komen naar mij en vragen: ‘Kun je ons een campagne bezorgen die van vrouwen ‘de betere versie van zichzelf’ maakt?’ Dat paternalisme, dat is niet de rol van een merk. Marketeers moeten zich meer afvragen wie vrouwen werkelijk zijn, niet wie ze zouden willen dat ze zijn. Ze moeten vrouwen tonen die wat meer diepte hebben, humor ook, en van wie je denkt: ja, die wil ik beter leren kennen. Merken moeten zichzelf interessant maken, moeten karakters met reliëf maken. Zo maken ze echte connectie in plaats van te spreken tot. Zodra voldoende merken zich daarvan bewust zijn, zal de hele advertentiewereld beginnen te veranderen. Dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.” Wat houdt de reclamemakers tegen? Conservatisme? Gebrek aan moed? ST: “Zover zou ik niet durven te gaan. We vallen wel te veel terug op wat we kennen, op praktijken die hun nut hebben bewezen. Het gaat erom dynamiek te brengen in je merken, en ze niet als statisch te beschouwen. Niets is zo vervelend als voorspelbaarheid.” ¶ MARKETEERS VERWIJZEN TE VEEL NAAR MENSEN IN TERMEN VAN ‘DOELGROEPEN’ EN ‘CONSUMENTEN’ EN HOUDEN ZICH TE WEINIG BEZIG MET WAT MENSEN MOTIVEERT EN INSPIREERT THE R-EVOLUTION SPECIAL EDITION 011

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication