22

ACHTER DE SCHERMEN VLOTTER, VEILIGER EN (MILIEU) VRIENDELIJKER Slimme v mobiliteit VERKEERSLICHTEN SNELLER OP GROEN Niemand staat graag voor het rode licht, vooral niet wanneer er geen verkeer uit de zijstraten komt. Nieuwe systemen meten in realtime de verkeersdrukte op kruispunten, dankzij elektronische sensoren die in het wegdek zijn ingebouwd. Het verkeer uit ʻdrukkeʼ straten krijgt langer groen. Bijgevolg: kortere files en minder CO2 -uitstoot. De techniek kan ook gebruikt worden om een ʻgroene golfʼ te creëren, zodat auto’s aan een constante snelheid verschillende verkeerslichten kunnen voorbijrijden zonder te stoppen. 22 | ENERGIEK NOVEMBER 2016 erovert onze wegen en steden Gerichte informatie bij onvoorziene wegenwerken, verkeerslichten die sneller op groen springen wanneer er geen verkeer is... Autorijden kan zo een stuk aangenamer te worden. En ook het leven in de stad vaart er wel bij. Met dank aan enkele technologische oplossingen van ENGIE Fabricom, een divisie van de ENGIE groep. PARKEREN WORDT KINDERSPEL Steeds meer steden maken gebruik van dynamische parkeergeleidingssystemen: elektronische borden die u naar lege plaatsen gidsen en zelfs rekening houden met de verkeersdrukte. Relatief nieuw is het gebruik van in de grond ingebouwde sensoren die detecteren of er al dan niet een wagen boven geparkeerd staat. De stad Antwerpen experimenteert hier volop mee in zones voor kort parkeren. Bij een overschreden parkeertijd wordt (helaas voor u) ook automatisch een parkeerwachter verwittigd.

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication