23

VERKEERSBORDEN 70 ELEKTRONISCHE LEDLAMPEN IN TUNNELS VOOR MEER COMFORT Bij het binnenrijden van een tunnel moeten uw ogen zich steeds even aanpassen aan de lichtintensiteit. Hoe meer licht buiten, hoe meer licht in de tunnel nodig is om het contrast beperkt te houden. Ledlampen zijn dimbaar en bieden dus een goede oplossing. De verlichting van de tunnels gebeurt volautomatisch en gaat samen met de weersomstandigheden en de zoninval. Bovendien hebben tunnels met ledverlichting minder nood aan onderhoud door de langere levensduur van ledlampen, wat ook het milieu ten goede komt. Onvoorziene omstandigheden (een defect voertuig, een ongeval of wegenwerken) kunnen uw geplande reisroute helemaal omgooien. Intelligente, elektronische verkeersborden op de autosnelweg helpen u op zulke momenten. Dankzij rijstrooksignalisatie krijgt u informatie over de rijstrook waarop u rijdt, zo weet u dat er verderop een versperring is, er vertraging is door wegenwerken of dat u de spitsstrook mag gebruiken. Daarnaast zijn er ook grote borden met concrete reizigersinformatie, zoals reistijden of alternatieve routes bij een ongeval, en panelen aan de kant van de weg met bijvoorbeeld info over de dichtstbijzijnde park & ride. Het systeem werkt op elektronische sensoren in en langs het wegdek, die de verkeersstroom constant meten, en verwerkt alle binnenkomende informatie automatisch tot elektronische boodschappen. CAMERA’S WAKEN OVER ONZE STRATEN De nieuwe generatie camera’s kan nummerplaten herkennen, zodat ze geseinde voertuigen kunnen opsporen, vervuilende auto’s kunnen detecteren of zelfs sluipverkeer kunnen tegengaan. Een stadsbestuur kan bijvoorbeeld een lijst maken van alle voertuigen die een bepaalde zone binnen mogen en deze koppelen aan het camerasysteem. Een prima alternatief dus voor de verdwijnpalen in wijken waar enkel beperkt verkeer is toegelaten. REALTIME REISINFO IN DE STAD In het kader van een pilootproject in Gent, DYNAcity genaamd, analyseert het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) in samenwerking met ENGIE Fabricom allerlei data uit verschillende verkeersbronnen: de beschikbaarheid van deelfietsen, parkeerplaatsen, wegenwerken… Deze informatie zal in realtime raadpleegbaar zijn op een platform van de stad en moet er, samen met het aangeboden reisadvies, voor zorgen dat een reiziger op elk moment de juiste beslissing kan nemen qua transportmiddel. 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication