8 Garagepoorten De keuze van een garagepoort lijkt op het eerste gezicht een eenvoudige zaak. Niets is echter minder waar. Het aantal verschillende beschikbare systemen is zo groot dat het zeker aan te bevelen valt hiervoor toch wat tijd uit te trekken. Een foutieve of ondoordachte keuze kan namelijk een blijvende bron van ergernis betekenen. Daar elk type poort zijn specifieke voordelen heeft, geven we u eerst een overzicht van de diverse soorten garagepoorten. Vervolgens worden dan enkele typische toepassingen naar voren gebracht. isolatie, het bewegende poortvlak neemt veel ruimte in, de werking is vrij lawaaierig en in vergelijking met andere poorttypes is het poortvlak slecht afgedicht. Gezien de zeer aantrekkelijke prijs van deze poorten (vooral wanneer het gaat om kleinere standaardmaten) wordt dit soort poorten voornamelijk ingezet in low budget woningen, garageboxen, onverwarmde garages en ondergrondse parkeerterreinen waar individuele standplaatsen met behulp van deze poorten van elkaar worden gescheiden. In de woningbouw, en zeker in de nieuwbouw, kiest men nog maar zeer zelden voor de kantelpoort. kantelpoorten De kantelpoort is de poort die waarschijnlijk het meest bekend is en waaraan de meesten onder ons denken wanneer een garagepoort ter sprake komt. De poort bestaat uit één vlak en - zoals de naam al laat vermoeden - kantelt ze als het ware, om vervolgens boven het hoofd weg te draaien. Meestal komt het poortblad daarbij buiten de gevel om te voorkomen dat binnen in de garage teveel plaats verloren gaat. Wanneer de poort volledig open is, ligt de poort horizontaal boven de poortopening. Er bestaan ook kantelpoorten die bij het openen binnen de gevel blijven maar in dat geval kan een relatief groot deel van de garage niet effectief worden gebruikt. Bij het openen kantelt de poort namelijk fel naar binnen waardoor er zich achter het poortvlak haast niets mag bevinden. Verder zijn deze poorten zeer moeilijk te automatiseren en valt de manuele bediening meestal zwaar uit. Een binnenblijvende kantelpoort is evenwel nodig wanneer de garagepoort onmiddellijk uitgeeft op het trottoir. Dit om te voorkomen dat bij het openen van de poort een voorbijganger zou worden geraakt of verwond. In deze situaties zijn andere poorttypes even-wel veel geschikter, zoals verder uit de tekst zal blijken. Een kantelpoort kan eveneens voorzien worden van een toegangsdeur die ingebouwd zit in de poort. Op die manier heeft men toegang tot de garage zonder dat men de poort volledig moet openen. We waarschuwen er hier echter voor dat er steeds een bodemprofiel blijft zitten onder aan de toegangsdeur. U blijft dus een drempel behouden wanneer de deur wordt geopend, wat de toegang kan belemmeren. Verder dient hierbij vermeld dat de toegangsdeur om veiligheidsredenen (de deur mag namelijk niet openvallen wanneer de poort geopend wordt) steeds naar buiten toe geopend moet worden. Daarom is een ingebouwde deur normaal niet toegestaan wanneer de poort rechtstreeks uitgeeft op het voetpad. Indien dat wel vereist is en de poort onmiddellijk op het voetpad uitgeeft, dan kan een zijdelingse sectionaalpoort een oplossing bieden. Als voordelen voor de kantelpoorten vallen volgende zaken te noteren: zeer budgetvriendelijk, zeer beperkte inbouwruimte (zowel zijdelings als bovenaan met uitzondering van de kantelpoorten die gebalanceerd worden met tegengewichten) zodat een optimale dagmaat behouden blijft, eenvoudige techniek en diverse modellen beschikbaar op de markt. De minpunten: normaal zijn deze poorten niet voorzien van sectionaalpoorten De basistechnologie van de sectionale garagepoorten vindt haar oorsprong bij industriële gebruikers die geen gevaarlijke of slecht werkende poorten kunnen accepteren. Ook de particulier heeft het recht deze veiligheidsnormen te hanteren en dezelfde functionele eisen te stellen. Dit type garagepoort heeft de laatste jaren definitief zijn intrede gemaakt in de woningbouw en verdringt de klassieke kantelpoort. De sectionale garagepoort maakt het mogelijk de beschikbare ruimte optimaal te benutten. De poort gaat vertikaal omhoog en klapt geleidelijk naar binnen en komt in geopende stand volledig horizontaal boven de dagopening te liggen. Op die manier kan er direct achter de poort een wagen of een rek worden geplaatst. Dit wordt nog belangrijker in de toekomst gezien de monovolumes de gewone gezinswagens alsmaar meer verdringen en gezien de bebouwbare oppervlakte alsmaar schaarser en duurder wordt. Daarenboven is deze poort in elke positie in balans en is ze zeer eenvoudig en licht in gebruik. Zeker nu er tevens goedkopere versies op de markt komen, ligt een sectionaalpoort binnen het bereik van zowat ieders budget. Zo is de Toch wensen nog veel particulieren een sectionale garagepoort met nog hogere specificaties of andere uitvoeringen. Dit waarschijnlijk omdat veel garages in de woning worden ingebouwd, met als gevolg dat men van de poort méér verwacht dan wanneer de garage los van het hoofdgebouw staat. Gevolg: heel wat garages worden meer 144 www.bouwen-verbouwen.be HörmAnn
145 Online Touch Home