48

Met dat dubbele doel voor ogen richtte Beci Kamer van Koophandel van Brussel vier decennia geleden twee eigen scholen op om permanente vorming te realiseren en erkende attesten af te leveren: EPFC (Franstalig) en VTI (Nederlandstalig). “De twee scholen houden er verschillende programma’s op na, maar wat ze gemeen hebben, is dat ze centra voor volwassenenonderwijs zijn. Ze richten zich dus tot een volwassen publiek”, vertelt Joëlle Evenepoel, secretaris-generaal van Beci. “Een van de speerpunten in Brussel is de talenkennis en onze scholen spelen hier volop in. EPFC is vorig jaar verhuisd naar het hart van de stad, net naast Actiris. Geen toeval, want naast de wens om de school een meer centrale ligging te geven, is Actiris een belangrijke partner als het gaat om tewerkstelling. Naast Brussel zijn wij ook zeer aanwezig in de rand via onze school VTI. In september 2017 zijn we gefuseerd met het CVO Strombeek Grimbergen waardoor we nu, naast onze campussen op de VUB en in Vilvoorde, een derde campus aanbieden en hierdoor een nog betere geografische spreiding van ons lessenpakket kunnen verzekeren.” Nieuwe opdrachten “In Vlaanderen is een rationaliseringsbeweging van het volwassenenonderwijs aan de gang die veel bewuster de link met de arbeidsmarkt zoekt. Vrijetijdscursussen zoals kooklessen krijgen voortaan minder financiering dan opleidingen die erop gericht zijn competenties te verwerven die je meer kansen bieden om werk te vinden of te behouden”, schetst Jan De Brabanter, secretaris-generaal van Beci-VOB. Dit heeft uiteraard gevolgen voor VTI. Een belangrijke opdracht voor VTI is het organiseren van Nederlands voor anderstaligen (NT2). Dit aanbod werkt de sociale promotie en integratie van nieuwkomers in de hand. Wat de jongste jaren ook aan belang heeft gewonnen is het tweedekansonderwijs (TKO). VTI zorgt er, in samenwerking met de VDAB, bijvoorbeeld voor dat mensen die om uiteenlopende redenen 46 | Beci Activiteitenverslag 2018 Een van de speerpunten in Brussel is de talenkennis en onze scholen spelen hier volop in. Joëlle Evenepoel hun middelbaar niet konden afwerken alsnog hun secundair diploma kunnen halen en zodoende makkelijker werk vinden of doorgroeien. Met beleidsmakers rond de tafel Beci wil, naast het aanbieden van opleidingen, ook investeren in wenselijke veranderingen op beleidsvlak. Een voorbeeld is de erkenning van competenties in plaats van diploma’s. Dit zou ertoe leiden dat buitenlanders, die moeilijkheden ondervinden bij het voorleggen van geldige diploma’s, via het volwassenenonderwijs de nodige competenties kunnen bijspijkeren. Beci zal vanaf begin volgend jaar ook zwaar inzetten op de knelpuntberoepen. “De Groep van Tien heeft de bevoegde regio’s gevraagd om in werkgroepen oplossingen te zoeken voor de vacatures die niet ingevuld geraken. Brussel reageerde hier al positief op”, zegt Jan De Brabanter. “Beci heeft samen met de Brusselse minister van tewerkstelling Gosuin een 20-tal acties voorgesteld. Brussel wil de klemtoon niet zozeer op knelpuntberoepen als dusdanig leggen, maar op alle openstaande vacatures. ‘Les vacances d’emploi’ in plaats van ‘les métiers en pénurie’, zoals minister Gosuin het verwoordt. De term knelpuntberoep roept negatieve associaties op: moeilijke job, slecht betaald… Laat ons het positief bekijken, als jobs met toekomstperspectieven.” Nu door de zesde staatshervormingen bevoegdheden zoals de arbeidsmarkt naar Brussel zijn verhuisd, lijkt het Beci een nuttige oefening om na te gaan hoe maatregelen als tijdskrediet en opleidings cheques werknemers kunnen stimuleren om zich bij te scholen. Beci heeft samen met de Brusselse minister Gosuin een 20-tal acties voorgesteld. Brussel wil de klemtoon op alle openstaande vacatures leggen. Jan De Brabanter Blended learning In het kader van het moderniseringsproject The Cham wil Beci de digitale evolutie doortrekken naar het scholingsaanbod. Joëlle Evenepoel: “Nu geldt vaak nog de klassieke formule: mensen komen bijvoorbeeld een dag of een deel ervan les volgen. ‘Blended learning’ – een combinatie van ter plaatse cursus volgen, met de nodige menselijke interacties, en van op afstand leren via een platform – is men ook in het volwassenenonderwijs aan het integreren. Zo kan men onder andere onnodige verplaatsingen vermijden en toch de opleiding verder zetten op een kwaliteitsvolle manier.” Zo pragmatisch mogelijk het levenslang leren invullen, daar ligt de toekomst. •

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication