31

Havenlogistiek ten dienste van de mobiliteit De Haven van Brussel speelt een onmiskenbare rol in de bevoorrading van de stad met bouwmaterialen, olieproducten, metalen, voedingswaren, enz. Dankzij het transport over de waterweg rijden er jaarlijks 2 000 vrachtwagens minder op onze wegen. Een van de belangrijkste opdrachten van de Haven bestaat in de bevordering van de modal shift van het goederentransport over de weg, naar de waterweg en het spoor. Het kanaal kan immers nog veel meer trafieken aan, zonder dat daarvoor investeringen nodig zijn. Bovendien kunnen zo heel wat problemen vermeden worden die wegtransport met zich meebrengt zoals files, beschadigde wegen en vervuiling. Concreet heeft de Haven een netwerk van overslagplatformen gecreëerd langs het kanaal om goederen zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker te kunnen leveren en de kosten van de ‘last mile’ te beperken. Het gepalettiseerd transport over de waterweg, waarvan de Haven van Brussel een pionier is, neemt trouwens almaar toe doordat meerdere klanten besloten hebben betonblokken, zandzakken en betonnen snelbouwstenen te vervoeren over het water. Kortom, de Haven heeft de komende jaren een steeds belangrijkere rol te spelen op het vlak van stadsdistributie, temeer omdat het overslagproject volledig past binnen het Voor meer informatie kunt u terecht bij onze logistiek facilitator op het adres: lvandenbroeck@port.brussels ‘Strategisch plan voor het goederenvervoer’ van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Door almaar innovatiever en creatiever na te denken over logistieke oplossingen voor bouwwerven, stelt de Haven zich dus ten dienste van de mobiliteit en bovenal van de stad. www.port.brussels

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication