3

Beweegt er nu eindelijk iets? L aten we meteen met de deur in huis vallen: de stadsbewoners en -gebruikers ervaren de mobiliteit van Brussel in 2018 nog steeds als een nachtmerrie. Hiervan getuigt de jongste "politieke barometer", die Beci om de zes maanden organiseert. In december brak dit vraagstuk een record in onze opiniepeiling. Maar die hield niet lang stand, want in juni dit jaar beschouwde 78% (!) van de Brusselse ondernemers de mobiliteit als uiterst zorgwekkend. Acht op de tien respondenten! Laten we dit probleem niet onderschatten: mobiliteit beïnvloedt rechtstreeks de economie, de werkgelegenheid, het welzijn, de stedenbouw, het milieu, het aantrekkingsvermogen ... De mobiliteitsproblemen zullen ons land in 2020 waarschijnlijk 6 miljard euro kosten! Bedrijven, overheden en burgers: niemand ontsnapt eraan. Beci nam al een hele tijd geleden de verbintenis om hieraan te sleutelen. De afgelopen jaren hebben we partners samengebracht in een Mobility Hub om na te denken over de toekomst van de stedelijke mobiliteit. We hebben het debat gevoed met een witboek. We hebben tools gepromoot in een Mobility Toolbox. We publiceerden zojuist een memorandum met 21 concrete, pragmatische, multimodale, vernieuwende, proactieve en realistische maatregelen, die inspiratie putten uit bestaande oplossingen of voorbeelden van andere grote steden. Deze maatregelen behelzen de fiscaliteit, de infrastructuur, het delen van de openbare weg, de mobiliteit opgevat als een dienst... We stellen ze voor aan de beleidsmakers, enkele maanden voor de federale en gewestelijke verkiezingen, met als vraag: waarom zou Brussel falen waar anderen slagen? Naast kritiek en aanbevelingen wilden we verder gaan door een stuwende en verenigende rol te spelen ten gunste van verandering. In maart hebben we op 500 Louizalaan een tijdelijke ruimte ingericht die gewijd is aan stedelijke mobiliteit. MO (voor 'Mobility' en 'Movement') is een uitstalraam van innovatieve oplossingen. Beci fungeert er als katalysator van energieën en projecten, maar de drijvende kracht van het initiatief danken we aan 21 partners (met inbegrip van 8 starters) die zich bij ons hebben aangesloten, met oplossingen in domeinen als mobiliteitsadvies, elektrische vouw fietsen, parkeerbeheer, routeberekening, gedeelde mobiliteit, stedelijke logistiek, enz. Het is de bedoeling een samenwerkingsdynamiek op gang te brengen en door het combineren van oplossingen bij te dragen tot de verbetering van de mobiliteit in Brussel. 21 te ondernemen acties. 21 partners, met hun oplossingen. Dat is wat Beci voorstelt voor stedelijke mobiliteit in de 21ste eeuw. Olivier Willocx, Gedelegeerd bestuurder van Beci Beci Activiteitenverslag 2018 | 1

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication