13

verkoop- en servicepunten. Als pionier van de elektrische mobiliteit in Europa wil de groep actief bijdragen tot de intelligente elektrische en energetische ecosystemen. Renault werkt daarom samen met partners uit de sectoren energie en duurzame mobiliteit om zowel burgers, ondernemingen als overheden te sensibiliseren voor de vraagstukken en vooral de oplossingen op het gebied van duurzame mobiliteit. singen enz. Wij helpen ondernemingen vanaf een tiental gebruikers een ‘bike policy’ in te voeren die overeenstemt met de verwachtingen inzake zachte mobiliteit.” AHOOGA, een superlichte elektrische vouwfiets: Ahooga specialiseerde zich in intermodale oplossingen via zeer lichte elektrische vouwfietsen die inspelen op de factoren die de veralgemening van de fiets nog tegenhouden: hellingen, diefstal, regen en lange afstanden. “Met onze fiets verdwijnen al deze beperkingen”, aldus Philippe Lefrancq, medeoprichter van Ahooga, naast Frédéric Mertens. “De fiets is aangepast aan de bestaande infrastructuur in de stad en in rand. Hij kan worden gepersonaliseerd met de kleuren en het logo van de onderneming, voor een sterker imago.” Sinds de oprichting in 2015 werden meer dan 2.000 Ahooga Bikes verkocht. CONNECT2MOVE, de intermodale trajectcalculator: Connect2Move ontwikkelt computeroplossingen voor de intelligente mobiliteit van ondernemingen. “Onze oplossing berekent een multimodaal parcours, met aanduiding van de beste vervoercombinatie in real time, rekening houdend met uw behoeften (snel, ecologisch, economisch) en een aantal beperkingen (ik heb geen wagen, ik heb een vouwfiets, ik wens niet met de wagen te rijden …)", verduidelijkt Mathieu, CEO van Connect2Move. CITYMOVE focust op de gebruiker: De starter CityMove ontwikkelt een volledige intermodale aanpak, integraal afgestemd op de gebruiker. Hierbij is het de bedoeling openbaar en privé vervoer met elkaar te verbinden en de voorstellen aan te passen aan de specifieke verwachtingen van de reiziger, zodat hij relevante en intelligente beslissingen kan nemen voor een optimale stedelijke mobiliteit. CityMove beoogt dus uiterst geïndividualiseerde combinaties en parcours, in real time. EUROPCAR/SCOOTY/UBEEQO, gedeelde mobiliteit: Europcar specialiseert zich al meer dan 60 jaar in de korte-termijnverhuur van wagens en bedrijfsvoertuigen. Europcar Mobility Group heeft Ubeeqo en Scooty gekocht om de aan gebruikers aangeboden stedelijke mobiliteitsoplossingen te diversifiëren. Scooty biedt een systeem van in free floating gedeelde elektrische scooters in Brussel en Antwerpen. Van haar kant biedt Ubeeqo een ’station-based’ autodeelsysteem aan in Brussel en in andere Europese metropolen. CTEC beheert fietsvloten: Ctec stelt (vaak elektrische) fietsen ter beschikking van de ondernemingen via langetermijnverhuur (renting/leasing). “Aan onze klanten bieden wij oplossingen voor de verplaatsingen tussen woonplaats en werkplaats, maar niet uitsluitend”, vertelt Michel Lagasse, Associate en Managing director. “Wij staan voor alles in: onderhoud, herstellingen, verzekeringen, accessoires, infrastructuren, allerlei toepasJOYN JOYN, een personal assistant voor mobiliteit: Joyn Joyn helpt bij de keuze in real time van de beste vervoeroplossing in een stedelijke omgeving. De ontwerpers van deze dienst geven wat uitleg: “Elk van onze aanbevelingen wil relevant, lokaal en geïndividualiseerd zijn. De relevantie heeft te maken met informatie aan de gebruiker over de beste opties, rekening houdend met de informatie die wij van partners krijgen, en een aantal andere parameters (weersomstandigheden, mobiliteit, luchtvervuiling enz.). De aanbevelingen zijn lokaal omdat elke stad zijn eigen dynamiek heeft. En ze zijn geïndividualiseerd om beter in te spelen op de verwachtingen en behoeften van elke gebruiker.” KOALIFT brengt ‘taxi’ ouders met elkaar in contact: om kinderen naar school te brengen en hun buitenschoolse activiteiten te laten beoefenen, reist een ouder gemiddeld 120.000 km voor hun 18e verjaardag. Dat is drie keer rond de Aarde. Vertrekkende van deze vaststelling en de wetenschap dat een ouder gemiddeld 42 minuten onderweg is om de kinderen naar school te brengen, besliste Koalift de ouders in te zetten als taximan. “Wij beogen onderlinge hulp tussen de ouders”, aldus oprichter Thibaut Piraux. “Wij ontwikkelde een webplatform en binnenkort ook een app waarmee ouders van wie de kinderen naar dezelfde gemeenschap (school, club…) gaan, trajecten kunnen delen. Koalift vindt automatisch met wie een traject kan worden gedeeld volgens de beschikbaarheden en planning van elke ouder.” BEPARK deelt parkeerplaatsen: BePark richt zich tot mobiliteitsbeheerders voor een betere verdeling van de parkeerruimte. De parking is namelijk het toegangspunt van de werknemers tot het gebouw, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. De werking moet dus voldoen aan de nieuwe behoeften, zoals car sharing, de time-sharing van plaatsen, Beci Activiteitenverslag 2018 | 11

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication