40

Dynamiek SELF-EMPLOYED CORNER De e-reputatie, voornaamste risico van bedrijfsleiders Het maakt niet uit of u een ZKO, een KMO of een groot bedrijf leidt, want volgens Deloitte1 vormt uw e-reputatie tegenwoordig risico nr. 1 in de ontwikkeling van uw business. Met de opkomst van web 2.0 en de explosie van de sociale netwerken, is er geen ontsnappen meer aan het Net. Alles wat u doet, schrijft, zegt… in het verleden, vandaag of morgen… of wat anderen over u zeggen, kan tegen u worden gebruikt! En de gevolgen kunnen nefast zijn, zowel voor u als voor uw bedrijf, en zelfs voor uw naasten… M omenteel houden slechts 15% van de bedrijfsleiders zich bezig met hun reputatie op sociale netwerken, terwijl toch 58% van hen vinden dat het onderwerp belangrijk is. De e-reputatie van een bedrijfsleider is gebaseerd op zijn online gedrag, op wat hij publiceert, maar ook op wat anderen over hem zeggen, ook zonder zijn medeweten. Belangrijk om weten, is dat elke uitspraak, elk beeld of elk gedrag op de ene of de andere dag op het Net kan belanden en door een sociaal netwerk kan worden overgenomen. En omdat het Net een waar klankbord voor roddels is, kan dit een reputatie totaal vernielen. Een e-reputatie is wat u ervan maakt Meer dan ooit moet een bedrijfsleider op zijn imago letten. Hij is de ambassadeur van zijn bedrijf. In de ogen van de algemene opinie draagt hij een verantwoordelijkheid. Bijgevolg moet hij heel aandachtig omgaan met zijn foto’s, met wat hij schrijft, zegt, doet. Een bedrijfsleider is ook de verpersoonlijking van het bedrijf. Maar bedrijfsleiders mogen dit vooral niet verkeerd verstaan! Ze hoeven daarom nog geen verborgen leven te leiden, want Google heeft een hekel aan leegte. In elk geval is het tijdperk van “verborgen leven, gelukkig leven” voorgoed voorbij. Een e-reputatie kunt u draaglijk maken Het web 2.0 heeft voor een ware revolutie gezorgd in het internetgebruik. Eender welke gisteren nog passieve surfer (werknemer, vakbondslid, consument, klant, leverancier, partner, aandeelhouder, journalist, concurrent, NGO, militant…) is vandaag actief op het Net. Hij post zijn opmerkingen, geeft zijn indrukken over een bedrijfsleider… En voor de verspreiding van de informatie heeft hij tal van dragers ter beschikking: blogs, forums, sociale netwerken, community platforms… We zijn beland in het tijdperk van de vrije meningsuiting zonder grenzen. Vandaar de opleving van niet-gecontroleerde en niet-geverifieerde informatie… tot en met laster. Een reputatie kan dus overal en onaangekondigd worden aangetast. En zodra het kwaad is geschied, is het heel moeilijk om er iets tegen te doen, want Google bewaart alles in zijn geheugen. Een e-reputatie wordt opgebouwd en in de gaten gehouden Om te vermijden dat hij een gemakkelijk doelwit wordt, moet de bedrijfsleider op het internet en in de sociale media aanwezig zijn. Met het excuus dat ze er geen tijd voor hebben, hebben teveel bedrijfsleiders geen belangstelling voor hun digitaal imago. “Als bedrijfsleider is men willens nillens en min of meer blootgesteld en kan men zich onmogelijk verstoppen,” waarschuwt Cédric Manara2 , en hij voegt hieraan toe: ”Ons leven wordt meer en meer in de numerieke ruimte gegraveerd met exponentiële inhouden die voortdurend door zoekmachines worden geïndexeerd. De vraag die tegenwoordig over reputaties rijst, is waar en wanneer de bliksem kan inslaan!” Daarom is het zo belangrijk dat men zijn e-reputatie zelf opbouwt en bewaakt, door een waakfunctie in te stellen, door te anticiperen op de aantastingsrisico’s van de reputatie, en door het e-reputation dashboard (www.reputationvip.com) te gebruiken. Deloitte stelt vast dat de reputatierisico’s van bedrijfsleiders slechts in 15% van de bedrijven in de directiecomités worden besproken. Een cijfer dat eens te meer aantoont hoe weinig belang bedrijfsleiders aan hun reputatie hechten. Zie ook de e-reputation blog van ReputationVIP : www.reputationvip.com. Om bedrijfsleiders tegen eender welke aantasting van hun e-reputatie te beschermen, heeft IZEO in zijn “IZEO voor CEO’s en bedrijfsleiders” pakket een juridische e-reputatie garantie geïntegreerd. Meer info op www.izeo.be. ● Bronnen : 1 Enquête “Exploring Strategic Risk” door Forbes Insight voor rekening van Deloitte gevoerd bij 300 bedrijfsleiders wereldwijd: http://www.deloitte.com/assets/Dcom-France/Local%20Assets/Documents/publications/1311%20Exploring%20Strategic%20Risk/Exploring_strategic_risk_nov2013.pdf. 2 Presentatie van Cédric Manara in EDHEC : http://fr.slideshare.net/cedricm/dirigeants-comment-gerer-sa-reputation-en-ligne. 38 BECI - Brussel metropool - mei 2015

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication