TOPIC de beïnvloeders en beslissers van morgen vanwege hun aantal en hun koopkracht. Zij verwachten toegewijde producten en diensten van merken en bedrijven. 80 % van de senioren in goede gezondheid en die over tijd beschikken, wensen thuis te blijven. Zij zullen dus aan de basis staan van nieuwe types thuisbanen, ontwikkeling van nieuwe technologieën (domotica, digitaal e.d.), nieuwe retaildiensten, enz. De Europese Unie is zich bewust van deze verandering, en voorziet miljarden investeringen om deze golf te ondersteunen: bedrijven die besluiten om hiermee rekening te houden, zullen er de vruchten van plukken.” Een specifieke aanpak voor een specifieke consument De Federatie Voedingsindustrie (FEVIA3 ) heeft de omvang van het fenomeen gemeten. Een van haar leden, Naredi, die de industrie van de voedselsupplementen in België vertegenwoordigt, hecht bijzonder veel aandacht aan de seniorenmarkt. Woordvoerder Hugo de Smet legt uit dat de ‘Belgische’ kwaliteit op zich al een succesfactor is in de benadering van deze doelgroep. “Deze markt is inderdaad bijzonder interessant – ze is nu al groot en groeit – en heeft specifieke behoeften die om bijzondere producten vragen. Dit is het geval voor onze voedingssupplementen. Het is vandaag echt moeilijk om gezond te eten, of het vergt op zijn minst veel inspanningen. Onze federatie raadt in de eerste plaats aan om deze inspanning toch te leveren, en stelt dan voor om onze voeding, en die van senioren in het bijzonder, met supplementen aan te vullen. Hoewel deze markt naar verwachting met 6% per jaar zal groeien, hinken we op dit gebied achterop in vergelijking met andere landen, zoals de Verenigde Staten bijvoorbeeld. Onze meer curatieve dan preventieve benadering van gezondheid vormt daarbij het belangrijkste obstakel. De hogere kosten voor de sociale zekerheid op de korte termijn wegen niet op tegen de aanzienlijke voordelen op de lange termijn. Merk op dat de strenge regelgeving en de ernstige en efficiënte kwaliteitscontrole in België een garantie en troef vormen om onze producten te promoten.” Hoewel alle sectoren betrokken zijn, is dat des te meer het geval voor de financiële sector, aangezien onze senioren over spaargeld beschikken. Ook hier is er weinig sprake van een specifieke aanpak: banken bieden vaak enkel een gepersonaliseerde klantenrelatie aan. Dat is handig, maar voldoet niet echt aan de verwachtingen van klanten die meestal hun omgeving om advies vragen rond een thema met een overvloedig aanbod aan diensten en waarvan de bankiers de complexiteit niet altijd ontrafelen. Sommige banken hebben echter begrepen dat ze verschillende investeringsmogelijkheden dienden aan te bieden, naar het beeld van wat de KBC doet met zijn afhankelijkheidsplan, dat een mengDe senioren kopen 50% van de nieuwe auto's; ze zijn goed voor bijna 65% van de restaurant-, entertainment- en reisuitgaven; kopen 78% van de schoonheidsbehandelingen; enz vorm is van een levensverzekering tak 21 en een aanvullende zorgverzekering. Deze intelligente en passende aanpak biedt een gemakkelijk te begrijpen en duidelijk voordelig concept voor senioren, terwijl het een relatief complexe investering betreft (storting van kapitaal in een verzekering met gewaarborgde rentevoet, die op zijn beurt een reserve vormt voor de financiering van een aanvullende zorgverzekering). De wijze pedagogie van dit product ligt in het feit dat het expliciet alle scenario's beschrijft waarvoor ouderen attent zijn, zonder een blad voor de mond te nemen. ● 3 fevia.be 22 BECI - Brussel metropool - mei 2015
25 Online Touch Home