14

Kristiaan Borret: Bouwen aan Brussel Sinds 1 januari van dit jaar heeft Brussel een nieuwe “Bouwmeester”: Kristiaan Borret. Brussel Metropool sprak met de man die de architecturale kwaliteit van Brussel een zetje moet geven en de leefbaarheid van de stad moet verbeteren. “Brussel is een stad met een hoek af, maar dat maakt haar net zo interessant”. Frédéric Petitjean W ie een beetje interesse heeft in stadsplanning of architectuur, zal de naam Kristiaan Borret allicht niet vreemd in de oren klinken. Van 2006 tot 2014 was hij immers de Bouwmeester van de stad Antwerpen. Een moeizame samenwerking met de politieke leiding van de Scheldestad zorgde er echter voor dat hij die taak eerder dan verwacht moest stopzetten. Borret trok daarop terug naar Brussel, waar hij ook al die tijd woonde en nam de job van Bouwmeester gewoon weer op, maar dan in de hoofdstad. Hoe bevalt uw nieuwe werkplaats u? Prima, hoor (lacht). Ik ben officieel nog maar sinds 1 januari begonnen, dus het zijn nog een beetje de wittebroodsweken, maar tot nog toe bevalt het mij uitstekend. Ik voel heel veel goede wil, zeker ook bij de politieke partijen, zowel de Nederlandstalige als de Franstalige en dat stemt mij hoopvol, natuurlijk. Brussel heeft absoluut ambitie om de stadsvernieuwing op een goede, doordachte manier aan te pakken, het staats zelfs in het regeerakkoord, wat uniek is. De wil om te veranderen is er, nu is het moment om dat in daden om te zetten. Voor wie er zich niets bij kan voorstellen: wat doet een Bouwmeester? Het is mijn taak om te waken over de ruimtelijke kwaliteit van de stad. Ik ben zowel betrokken bij stedenbouwkundige projecten als pure architecturale vraagstukken, eventueel ook als dat privéprojecten zijn. In al die dossiers zal ik dus de betrokkenen aanmoedigen tot en adviseren over een zo goed mogelijke ruimtelijke aanpak. Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld het organiseren van architectuurwedstrijden. Daarnaast doe ik ook veel informeel werk achter de schermen. Ik spreek met ontwerpers, ambtenaren en bouwheren en probeer de neuzen zo veel mogelijk in dezelfde richting te zetten. Er is natuurlijk niemand die zal zeggen dat hij kwaliteit niet belangrijk vindt, maar tussen woorden en daden gaapt vaak nog een groot gat (lacht). 12 BECI - Brussel metropool - mei 2015 Zien de opdrachtgevers en de projectontwikkelaars u graag komen? Een vrees is vaak dat door mijn tussenkomst de uitvoering van het project langer zal duren en dat de kostprijs zal stijgen. Ik denk dat we in Antwerpen hebben bewezen dat door het vroeg inschakelen van de Bouwmeester je juist tijd kan besparen. Het is dan wel belangrijk om zo snel mogelijk aan tafel te gaan zitten, liefst in het prille begin van het gehele ontwerptraject. Als de bouwaanvraag bij manier van spreken al klaar is en je gaat dan nog dingen aanpassen, dan verzand je snel in logge procedures natuurlijk. U woont al twintig jaar in Brussel, hoe is de stad op al die tijd veranderd? Ik doe niet mee aan een soort mismoedigheid over Brussel. Ik leg me dat opzettelijk op en wil een optimistische dynamiek uitstralen. De leefbaarheid is zeker toegenomen en ik zie veel positieve zaken. Er is in Brussel zeker genoeg intellectuele bagage om het nog beter te doen, alleen ontbrak er vaak een coherente visie. Veel mensen en diensten deden hun best, maar er was niet één groot verhaal waar iedereen zich kon achter scharen. Nu is er een sense of urgency om dat wel te doen, een collectief verlangen naar kwaliteit. Vergelijkt u Antwerpen eens met Brussel. Goh, Brussel is natuurlijk een behoorlijke complexe stad. In Antwerpen was er één baas, de burgemeester, in Brussel heb je te maken met negentien gemeenten en een Gewest. Brussel is dus minder beheersbaar, de stad volgt zowat zijn eigen logica, wat ik overigens ook fascinerend vind (lacht). De stadsdiensten van Antwerpen waren ook al een soort goed geoliede machine als het op kwalitatieve ruimtelijke ordening aankwam, in Brussel moet men daar nog een beetje aan werken. Nu goed, Brussel is ook dubbel zo groot, dus dat maakt de uitdaging zeker niet minder.

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication