8

BRUSSELS METROPOLITAN Concept van metropool vindt stilaan ingang H Het plan voor een regio-overschrijdende samenwerking om het potentieel van de et is algemeen geweten dat regionale aangelegenheden gevoelig liggen in België. In 2008, bij de oprichting van Brussels Metropolitan, leek de gedachte van ‘grensoverschrijdende samenwerking om gemeenschappelijke problemen aan te pakken’ meer dan ooit een ver-van-mijn-bedshow. Maar tijden veranderen… De ‘metropolitane gemeenschap’ heeft inmiddels ingang gevonden in de wetgeving. Op 10 februari 2015 slaagde het symposium Brussels Metropolitan erin vicepremier Didier Reynders en de ministers-presidenten van de drie Gewesten samen te brengen. Deze drie leiders samen op een foto, dat is eerder uitzonderlijk. Bovendien waren ze niet alleen gekomen om te luisteren, ze antwoordden ook op de voorstellen van de ondernemers. Vier concrete voorstellen Welke? De voorstellen werden uitgewerkt door vier stuurgroepen, opgericht door Brussels Metropolitan en begeleid door CEO’s. Eerste denkpiste: War for Time. De werkgroep onder leiding van Arnaud Feist (Brussels Airport) en Axel Miller (D’Ieteren) boog zich over de thema’s logistiek en mobiliteit, met als speerpunt: de kilometerheffing. Het plan blijft voor politieke beroering zorgen, maar de meningen lijken minder ver uiteen te liggen dan enkele maanden terug, zeker nu er een pilootproject loopt. Minister-president Paul Magnette is het meest terughoudend omdat de landelijke gebieden, waar weinig openbaar vervoer is, volgens hem geïsoleerd zullen raken. “Het zal niet meer voor deze legislatuur zijn”, waarschuwt hij. Rudi Vervoort “kan zich er in vinden voor de GEN-zone, in zoverre er een performant en kwaliteitsvol openbaar vervoer is.” Geert Bourgeois verklaart dat hij “persoonlijk voorstander is”, maar pleit eerst voor de realisatie van 6 BECI - Brussel metropool - maart 2015 Brusselse metropool uit te bouwen – een voor België baanbrekende gedachte - lijkt eindelijk interesse te wekken en is ook tot de politieke, tot op heden terughoudende, kringen doorgedrongen. het Brabantnet, en is tevreden met de aansluitingen van de Brusselse metro op het netwerk van De Lijn. De werkgroep War for Talent, aangestuurd door Gilles Ledure (CEO bij Flagey), bestudeerde de internationale aantrekkingskracht van de metropool. Ze pleit voor de oprichting van een ‘kamer van creativiteit’ dat de creatieve activiteit kan samenbrengen en de digitale overgang kan begeleiden. De reacties zijn eerder ontwijkend: Geert Bourgeois benadrukt de aanwezigheid van competente Vlaamse instellingen in Brussel: de Vlaamse Participatiemaatschappij en Flanders DC, die rond creativiteit en innovatie werken. Aan de Waalse kant noemt Paul Magnette de Creative Hubs en Wallonie-Bruxelles International. Hij verwijst ook naar de bestaande partnerships met Brussel “en zelfs met Vlaanderen”, bijvoorbeeld op het vlak van mode en architectuur. Rudi Vervoort hoopt “dat het toekomstmodel er een zal zijn van samenwerking.” ‘Durf te denken in termen van een Groot-Brussel’ Werkgelegenheid stond centraal in de werkgroep War for Jobs, onder leiding van Jean-Paul van Avermaet (G4S). Het voorstel? Een tewerkstellingscharter gebaseerd op het engagement van werkgevers om “werkzoekenden een kans te geven”, via een stage van minstens zes maanden; en een basic skills test die moet peilen naar de vaardigheden en attitudes van de kandidaten om ze desgevallend bij te spijkeren. Zijn de drie gewesten bereid om mee te doen? Vlaanderen misschien… Iedereen is het erover eens dat er een actieplan moet komen om het vroegtijdig schoolverlaten in te dijken. Geert Bourgeois legt hier de link met de integratieproblematiek en is hevig voorstander van de Vlaamse inburgeringsmaat

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication