TOPIC Wie dit volgens Ann Maes goed onder de knie heeft, is Electrabel. “Dat bedrijf heeft de voorbije jaren wat klanten verloren aan de concurrentie, maar zijn reputatie is overeind gebleven. Het is niet de goedkoopste leverancier, maar de perceptie is dat het best te vertrouwen is. Electrabel verstrekt informatie op maat. In zijn mailings stelt het zich zeer discreet op. Die zijn extreem aangestuurd door data. Het bedrijf weet zeer goed welke knop het voor welke klant moet indrukken.” Ann Maes (Ogilvy Group) Iedereen pressiegroep Het juist benaderen van stakeholders (stakeholders management) kan volgens Joris Bulteel cruciaal zijn in lobbydossiers. “Bijvoorbeeld in aanvragen van bouwvergunningen zitten wij mee in de cockpit. Wij werken intensief samen met een klant uit de retail die nieuwe vestigingen in Vlaanderen wil openen. In die sector werkt zoiets steevast veel weerstand op. Elk expansiedossier begeleiden wij van A tot Z. Wij benaderen alle stakeholders: de publieke opinie, de media, de politiek… Het succes van zo’n dossier staat of valt met de manier waarop je de communicatie beheert.” “Ook in de voedingssector is een draagvlak bij de stakeholders van kapitaal belang. Omdat die sector gelinkt is aan hot items, zoals voedselschaarste, obesitas en het milieu, is een goede dialoog noodzakelijk. Zeker omwille van de sociale media. Iedereen kan tegenwoordig de rol van journalist of pressiegroep op zich nemen.” Gelijke wapens Wie toch vasthoudt aan het klassieke communicatierecept riskeert volgens Bulteel op termijn tegen een muur te lopen. “In onze snel veranderende wereld komt het er op aan je business en je belangen veilig te stellen. Je moet de interactie met de stakeholders opzoeken en op communicatief vlak met gelijke of zelfs betere wapens strijden. Dat levert je een competitief voordeel op.” Heel wat grote bedrijven zijn mee in deze logica gestapt, maar ook KMO’s kunnen er profijt uit halen, gelooft Bulteel. “Grote, internationale bedrijven hebben de middelen om een aantal mensen op het stakeholders management te zetten. Anderzijds zijn kleinere bedrijven misschien flexibeler om aan de verwachtingen van de stakeholders te beantwoorden. Er zijn voorbeelden genoeg van start-ups die aan de hand van slim stakeholders management met succes een nieuwe business in de markt zetten.” Toon je zwakte Een grote fout in de ogen van Ann Maes van Ogilvy is het waanidee dat je enkel de positieve kanten aan de consument mag laten zien. “Als je enkel het succesverhaal presenteert en nooit eens je twijfels deelt, dan krijgt de ontvanger argwaan. Schoenen Torfs is een bedrijf dat het lef heeft om zijn zwaktes te tonen. Het bedrijf zet al jaren intensief in op gelukkige werknemers, omdat het gelooft dat zij de winkels beter doen draaien. Toch kwam het een tijd geleden aanzetten met het verhaal van medewerkers die Vele merken komen met de boodschap: ‘Wij willen uw leven beter maken’. Reflex van de ontvanger: ‘Dat is makkelijk gezegd; toon me maar eens het bewijs’. slachtoffer worden van een burn-out. Het personeelsbeleid was met andere woorden nog niet goed genoeg. Zo’n eerlijke reflectie weekt sympathie los. Tegen bedrijven die niet durven met negatieve berichten naar buiten te komen, uit vrees afgeslacht te worden, zeg ik altijd: ‘Als je het doet en je plaatst er keiharde actie tegenover, zal je daarvoor beloond worden’.” Thierry Bouckaert (akkanto) Ook Thierry Bouckaert hamert op eerlijkheid en transparantie. Reputatie steunt volgens hem op drie pijlers: de externe communicatie, wat je doet (je diensten en producten) en wat de buitenwereld over je zegt. In het ganse begeleidingsproces, van analyse tot communicatieplan, waakt akkanto over deze driehoek. Alle facetten moeten kloppen om doelgericht te kunnen communiceren. “Eerlijk zijn is beter dan niets zeggen”, oordeelt Thierry Bouckaert. “Het draait om consistentie. Colruyt heeft dit goed begrepen. Het heeft al vier jaar op een rij als beste gescoord in onze reputatiebarometer. Colruyt communiceert niet overdreven veel, maar doet het wel op een coherente manier. Wat grote baas Jef Colruyt vertelt, zie je ook weerspiegeld in de winkels. Die ogen misschien niet zo mooi, maar de klanten weten dat bepaalde keuzes in de inrichting aan energiebesparing zijn te wijten. Het publiek begrijpt de groene bedrijfsfilosofie volkomen.” ● BECI - Brussel metropool - maart 2015 23 R.T. R.A.
26 Online Touch Home