20

TOPIC E-commerce, de grote schuldige en tegelijk de oplossing? Amazon en consorten hebben heel wat zaken zware schade berokkend. Dit geldt onder andere voor de kleine boekhandelaar die zich onmogelijk de opslag van een gigantisch assortiment en een discountprijzenbeleid kan veroorloven. E-commerce is echter in alle domeinen actief en zijn invloed neemt toe. Het is daarom verontrustend dat heel wat handelszaken zelfs nog niet over een virtueel uitstalraam beschikken terwijl bepaalde reuzen op het internet nu ook de levering van verse producten overwegen (dit is een van de redenen waarom leveringen met drones een snelle ontwikkeling doorstaan). Bestaat er een toekomst voor kleine handelszaken in Brussel? Het antwoord van IZEO secretaris-generaal Miguel Van Keirsbilck: “Ik hanteer liever de term ‘zelfstandige handelszaak’ dan ‘kleine handelaar’. In het Brusselse Online kopen: een gemakkelijke en goedkope oplossing voor vele consumenten… Een online aanwezigheid volstaat niet als ze niet rendabel is. Geen winkel, weinig personeel, soms helemaal geen voorraad: het is bijna te mooi om waar te zijn. Van waarheid gesproken: in e-commerce gaat die gepaard met het moeizame beheer van een website die constant moet worden bijgewerkt, rekening houdend met de noodzaak om toegankelijk te zijn via tabletten, pc’s en smartphones die allemaal een eigen besturingssysteem hebben. Daarbij komt nog de organisatie van de – vaak dure – leveringen, de naleving van een heleboel reglementeringen (onder andere het recht van de klant goederen terug te sturen), en dit alles op een vrij kleine Belgische markt waar een aantal internationale spelers al het leeuwendeel hebben weggekaapt. Eenvoudig is het dus niet. Het aantal faillissementen van webshops neemt trouwens toe. In de praktijk is e-commerce een ander en … een tweede beroep. Ook niet te onderschatten: de impact van de veralgemening van breedbandinternet, 4G en mobiele forfaits op het koopgedrag van de consument: ze gaan deze toegang tot de markt zeker stimuleren. Alle handelszaken zouden zich daarvan bewust moeten worden, en zich aanpassen. Een virtueel uitstalraam is een eerste stap en een alternatief voor de verkoop in de fysieke winkel. Een voorbeeld daarvan is de beroemde huishoudapparatenketen van Brusselse oorsprong die zijn virtueel uitstalraam geleidelijk heeft aangevuld met meningen van consumenten over de producten, de visualisering van de stocks, de mogelijkheid om rechtstreeks te bestellen en de goederen snel te komen afhalen en ten slotte de levering op de volgende dag (dus sneller dan Amazon voor Belgische klanten). Dit alles gaat nog altijd gepaard met de 1. Om een tag te verkrijgen: www.izeo.be Gewest zijn er ongeveer 24.000 handelszaken. Volgens de ramingen is ongeveer één op twee zelfstandig. Dat zijn de winkels die onze wijken aantrekkelijk maken en een persoonlijkheid geven. De overgrote meerderheid van de consumenten is aan het bestaan van zulke winkels gehecht en zou ze in geen geval willen zien verdwijnen. Nochtans liggen heel wat gevaren op de loer: de bikkelharde concurrentie van grote ketens en internationale franchisingsystemen, het toenemend volume aan inkopen op internet of nog de problemen rond mobiliteit en parkeergelegenheid in onze steden. In deze omstandigheden is het vandaag zeker moeilijker een zelfstandige zaak rendabel te maken dan tien of twintig jaar geleden. Er bestaan nochtans mooie succesuitzichten! De succesvolle handelaars van de toekomst zullen meerdere aspecten combineren. Ze zullen zich onderscheiden door de kwaliteit van de producten, van de service, van het advies en van de persoonlijke relatie. Verder zullen ze voorrang geven aan een geïntegreerde ‘multi-channel’ aanpak (een goede zichtbaarheid op het web, ‘web-to-store’, verkoop zowel online als in de winkel en uitbouw van een coherente beleving voor de consument, met behoud van de menselijke en lokale relatie). Ze zullen het aanbod constant hernieuwen en natuurlijk een proactieve en geïndividualiseerde communicatie met de klanten onderhouden.”» NB: IZEO helpt handelaars op het internet zichtbaar te zijn, onder andere dankzij vorming en begeleiding, maar ook via een interactieve tag met een link naar een mini website dat ook met mobiele toestellen compatibel is1 . service van een buurtwinkel, met onder andere advies en terugname of inruil van goederen, rechtstreeks in de winkel. E-commerce zou alle handelaars moeten interesseren, met inbegrip van diegenen die daarvan de concurrentiële troef nog niet inzien of die oordelen dat het type goederen of diensten die ze aanbieden niet compatibel is met online verkoop. Een grote Franse stad heeft bijvoorbeeld een digitale conciërgedienst ontwikkeld waar, via internet, producten van handelaars in de stad kunnen worden besteld en nadien om het even wanneer kunnen worden afgehaald. Het systeem is ontwikkeld voor producten en diensten die op het eerste gezicht moeilijk op het web kunnen worden verkocht: stomerij, schoenmakerij, verse producten enzovoort. ● 18 BECI - Brussel metropool - maart 2015

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication