12

THINK TANK VÓÓR OF TEGEN Een autovrij stadscentrum? Het Brussels stadsbestuur gaat van het De Brouckèreplein tot aan de Beurs een autovrije zone installeren. Terwijl in Brussel de plaatselijke handelaars tot de grootste tegenstanders behoren, zijn de winkeliers van de Antwerpse Meir, die samen met een aantal aanpalende straten al jaren de auto’s weert, erg tevreden met de verkeersvrije situatie. Peter Van Dyck Linda Cloots, winkelstraatmanager vzw Beleef Antwerpen Toen men in 1992 besloot de Meir in Antwerpen autovrij te maken, botste dit ook op veel tegenstand. Als argumenten voerde men aan dat de leveranciers het erg moeilijk kregen en dat shoppers en personeel er niet mee opgezet waren dat ze niet meer voor de deur van de winkel konden parkeren. De uiteindelijke regeling die auto’s tussen 19u ’s avonds en 11u ’s morgens wél toelaat, bleek een afdoend antwoord op de bezorgdheden. Op de stille momenten leveren, bleek zelfs veel beter te werken. Uiteraard moet het stadsbestuur goed nadenken hoe het de mensen die toch tot aan de rand van de stad met de auto rijden, tegemoet kan komen. Er moeten voldoende ondergrondse parkeerplaatsen zijn, men moet shuttlediensten voorzien en het openbaar vervoer optimaliseren… Er moet met andere woorden een totaalpakket op tafel komen. Onafhankelijke tellingen hebben aangetoond dat de Meir gemiddeld op 280.000 passanten per week kan rekenen. Niet alleen trekken we nu veel meer volk, het blijft ook langer hangen. Logisch, want het is zoveel aangenamer winkelen nu. Mensen kunnen op hun gemak rondlopen en gelijk wanneer de straat oversteken. Als kinderen die aan de hand lopen even loslaten, hoeft dat geen drama te zijn. Er zijn geen ongelukken meer genoteerd sinds de straat autovrij is. Bij ons was het dus een succesverhaal. Mocht de omzet niet gestegen zijn, dan hadden we al lang opnieuw bij het stadsbestuur aangeklopt. Een evaluatieproces is nodig. Het is zeker niet zo dat alles vanaf dag één in zijn plooi valt. Het heeft zo’n drie jaar geduurd voor je kon spreken van een consolidatie. Zeker 99 procent van de handelaars wil nu niet meer terug naar de vroegere situatie. Op termijn komt er zelfs nog een verkeersvrije aansluiting op de De Keyserlei bij en ik denk dat uiteindelijk ook andere Antwerpse winkelstraten als de Schuttershofstraat en Hopland ons voorbeeld zullen volgen, omdat het verkeer er hopeloos dichtslibt. In Gent is men nog véél verder gegaan in de autoluwe keuzes en kijk hoe fel die stad nu bloeit! De Meir, in Antwerpen. Alain Berlinblau, voorzitter handelaarsvereniging Brussel-centrum Het autovrij maken van een van de twee assen van het inkomende autoverkeer zal, ondanks alle eventuele compensaties, de commerciële activiteit in het stadscentrum ernstig in gevaar brengen. Op zich hebben wij geen probleem met een voetgangerszone; ons principe is dat de toegang tot de stadskern voor de auto’s gevrijwaard moet blijven. Studies hebben aangetoond dat 65 procent van de klanten, en dan vooral de meer vermogenden, zijn aankopen met de auto doet. Heel wat mensen uit Waterloo, Sint-Genesius-Rode en Ukkel-Zuid worden niet optimaal bediend door het openbaar vervoer. Vanuit Ukkel-Zuid bijvoorbeeld duurt een tramrit naar het centrum anderhalf uur. Tel bij de lange wachttijden ook nog de onveiligheid en het gebrek aan comfort op de overvolle trams en bussen. Geen wonder dat dit clientèle verkiest om een winkelcentrum buiten de stadskern te bezoeken. Winkelwandelstraten voorzien: volledig akkoord. Maar een laan, die als toegangsweg fungeert, autovrij maken, zoiets doet men in geen enkele metropool. Het is alsof je van de Boulevard Saint Germain of de ChampsÉlysées in Parijs of van Fifth Avenue in New York een voetgangerszone zou maken! Door de wagens uit een stadscentrum te weren, knijp je het dood. Klanten zoeken dan hun toevlucht tot winkelcentra buiten het centrum, zoals Westland Shopping, omdat deze veel toegankelijker zijn. Goede voorbeelden in Bergen zijn de Grand-Rue en de Rue de la Chaussée: alle handelszaken staan er te koop of te huur, omdat winkelcentrum Les Grands Prés de klanten heeft afgesnoept. Hetzelfde scenario speelde zich af in Charleroi, in Saint-Nicolas in Luik, in Lyon en in Montpellier in Frankrijk. Nee, dit plan dreigt het imago van het stadscentrum te schaden. Het is een utopie en een depreciatie van de handel, en dit enkel omwille van een filosofische oorlog tegen de wagen. 10 BECI - Bruxelles mmetropool - maart 2015 Deel uw mening :

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication