27

TOPIC TOPIC - TOP DES ENTREPRISES BRUXELLOISES Cofely Fabricom : een bedrijf van doeners Bij Cofely Fabricom werken trotse mensen. “We zijn misschien niet zo sexy als Apple of Google, maar onze projecten gaan over de tongen”, getuigt Mark Dirckx, general manager Belgian operations. Peter Van Dyck G DF Suez, moederonderneming van Cofely Fabricom, heeft een tweeledige hoofdzetel: in Parijs en in Brussel. Eén blik op de imposante GDF Suez Tower aan de Simon Bolivarlaan, op een boogscheut van het Noordstation, en u bent meteen doordrongen van het belang en de grootte van de Franse groep in de Belgische hoofdstad. In de toren werken enkele duizenden mensen, van wie ongeveer 200 voor Cofely Fabricom. Daar rekenen we niet eens de vele mobiele werknemers bij die het bedrijf over heel het land inzet voor installaties en technische dienstverlening. Mark Dirckx Naast de eigen installateurs en onderhoudsmensen schakelt Cofely Fabricom ook geregeld onderaannemers en uitzendkrachten in. Voor megaprojecten gaat het partnerships aan met andere bedrijven. Het eigen personeel van Cofely Fabricom bestaat grotendeels uit technische profielen. De juiste mensen vinden, is niet altijd eenvoudig, getuigt Mark Dirckx, general manager Belgian operations. Zijn sector zit ten onrechte opgezadeld met een wat oubollig imago. “Voor mensen met een technologisch profiel zijn wij misschien niet zo sexy als Apple of Google, maar wij hebben ook iets te bieden: ons werk is niet anoniem, onze projecten gaan over de tongen. Bij ons werken gedreven mensen die iets willen realiseren. Hun bijdrage in opvallende projecten bezorgt hen een gevoel van trots. Dat wat we doen heel tastbaar is, vormt een enorme drive. We zijn een bedrijf van doeners.” Band met de metro Veel van die mooie realisaties situeren zich in Brussel. Zo was er in 2006 de deelname aan de deblokkering van de Brusselse luchthaven (het Diabolo-project) en is er de historische band met de metro van Brussel. “Van bij het prille begin zijn bij de uitbouw van het Brusselse metronetwerk betrokken”, vertelt Marc Dirckx. “Sommige van onze werknemers hebben er zowat hun hele carrière aan gewijd. Het houdt continu een honderdtal medewerkers bezig. Naast de vernieuwing van de oorspronkelijke installaties, die uit de jaren 60 dateren, zijn er uiteraard ook de onderhoudsen renovatiewerken en contracten voor nieuwe lijnen.” Cofely Fabricom telt vele klanten in Brussel, waaronder een hoop multinationals, maar ook overheidsinstanties. Vanuit de instellingen van de Europese Unie lopen geregeld opdrachten binnen. Dat Brussel het hart van Europa is, vormt voor Cofely Fabricom een opstapje naar een steeds internationalere werking. Het aantal projecten op pan-Europees niveau groeit aan. Cofely Fabricom kent een rijke geschiedenis. Het bedrijf – toen nog kortweg Fabricom – zette zijn eerste stappen, als KMO, in 1946. Het was een van de ondernemingen die de schouders zette onder de heropbouw na de Tweede Wereldoorlog. Nadien volgde een pad met vele overnames. De grote omslag kwam er in 2004, toen grote Belgische installateurs tot één geheel fuseerden. Aan die mijlpaal heeft Belgisch marktleider Cofely Fabricom zijn huidige sterke positie op uiteenlopende markten als de diensten-, industrie-, infrastructuur-, energie- en olie & gassector te danken. “Wij kunnen alles leveren: technische knowhow én de nodige mankracht. Met die combinatie hebben we ons goed in de markt kunnen positioneren”, vertelt Dirckx. De flexibiliteit in het vinden van oplossingen, de waarborg van kwaliteit en het hanteren van concurrentiële prijzen maken het plaaatje van het succes compleet. Beheer op afstand De bedrijfswaarden zijn team spirit, veiligheid en duurzaamheid. Als onderdeel van de bedrijfstak Energy Services binnen de GDF SUEZ groep, beschikt Cofely Fabricom over de nodige expertise op het vlak van doeltreffend energie- en milieubeleid. Door rationeel om te gaan met energie in alle processen – van ontwerp en installatie tot uitbating – neemt het volgens Mark Dirckx zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als we naar de toekomst kijken, ziet Dirckx perspectieven in de verdere digitalisering van de economie. “De industrie evolueert stilaan van een arbeidsintensief model naar een beheer op afstand. Wij zijn verplicht de ontwikkelingen in de ICT op de voet te volgen, zodat wij de kennis in huis hebben om digitale systemen op poten te zetten.” Het bedrijf stapt dus met vertrouwen die toekomst tegemoet. ● BECI - Brussel metropool - januari 2015 25 R.T.

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication